A nők rabszolgasorba taszításának politikai szimbóluma lenne a kendő? Attól félünk, amit nem ismerünk, közben egyre radikálisabb az ellenérzés a terrortámadások miatt? A muszlim közösségekben is eltérően vélekednek az öltözködési „szabályok” mikéntjéről, a globális divatpiac pedig egyre erősebben fókuszál erre a jelentős vásárlóréteget jelentő csoportra, aminek nőtagjai a világ modernizációs folyamataival a közéletből és a társadalmi szerepvállalásból is egyre nagyobb szeletet hasítanak.
Pár hete elsuhant mellettem egy muszlim nő a Körúton. Mély nyomot hagyott bennem, a mai napig külseje minden egyes részletét fel tudnám idézni, holott egy másodperc erejéig haladtunk el egymás mellett. Dizájner napszemüveg, karakteres, de ízléses smink, gerjesztő de mégis könnyed parfümfelhő, luxustáska, hipermodern, divatos sportcipő. Bármelyik elemet is a legfrissebb Vogue lapjain megtalálhatnánk. És kendő valamint csador, de garantáltan dizájnerfajta: széleiken áttetsző sifonsávokkal volt díszítve a fekete drapéria. A muszlim öltözködési szabályokat valahogy gúzsba kötésként, megfosztásként képzeljük el. Ő azonban kihozta a maximumot a megkötésekből és fel sem merülhetett bennem a gondolat, hogy ne lenne nőies, hogy ne önkifejezés lenne ez a viselet a részéről és hogy ne lenne oda a divatért.
Mik a szabályok?
„(Hidzsabot viselni) Allah parancsa, melyet azért nyilatkoztatott ki, hogy megvédje a muszlim nőket és egyedi személyiséget adjon nekik (…)” (idézet az iszlam.com-ról) Ez számomra elgondolkodtató. Hisz annyi ember van, akinek egzisztenciáját (sajnos) az határozza, meg mit visel és milyen képet fest magáról. Ami sokszor nincs összhangban Vele. Az igaz, hogy a divat önkifejezés, de nincs semmilyen kontroll arra vonatkozólag, meddig mehetsz el, mennyire festhetsz hamis képet az értékeidről és a státuszodról.
A Korán egyébként nem köti ki a nők számára, hogy kötelező kendőt viselniük, csak arra kéri a hívő nőket, hogy idegen férfiak előtt a házukból kilépvén takarják el „nem nyilvánvaló” testrészeiket és díszeiket. Tehát: utcára kilépvén és idegen férfiak előtt. Azt hiszem, ezzel az elvvel minden jó érzésű férfi egyetérthet, vallástól függetlenül. Hisz melyik pasi értékeli, ha más is szinte ugyanannyit lát a barátnőjéből, mint ő? Ha egyszer sok lány úgy öltözik, hogy gyakorlatilag épp csak nem teszik közszemlére a mellbimbójukat? (Szeretném, ha senki nem keverné ide a nemi erőszakot!) A legelfogadottabb nézet szerint arcukon és kézfejükön kívül eltakarják ruháikkal testüket a muszlim nők, ennek mikéntje (és mivolta) természetesen számtalan tényezőtől függhet: ez lehet ország, régió, de családi hagyomány és egyéni döntés is. Maga a vallás nem szankcionálja a szabályok betartását – ezt a különböző országok és közösségek, szokások és a család teszik meg olykor (Vagy néha? Gyakran? Mindig?), de sosem a vallás.
A Dolce&Gabbana muszlim kollekciójának egy fotója
„Modest wear”
Az elmúlt időszakban egyre több márka ismerte fel, hogy milyen jelentős vásárlóréteget tehetnek ki a muszlim nők: az iszlám világ közel 266 milliárd dollárt költött cipőre és ruházatra, ezt a számot pedig 2019-re már több mint 480 milliárdra becsülik. Hisz az iszlám a kereszténység után a második legnagyobb világvallás, a Föld népességének majdnem 25 %-a muszlim. És csak néhány éve van olyan e-commerce vállalkozás, ami a muszlim nők divatéhségét elégíti ki. 2014-ben az amerikai DKNY rukkolt elő egy kapszula Ramadan (Az iszlám legfontosabb ünnepe a Ramadán, a böjtöt pedig közös lakomával zárják) kollekcióval. Nemsokára a japán fast fashion márka, az Uniqlo is követte példáját a muszlim nőket megcélzó – Hana Tajima tervezte – kollekciójával. A brit dizájner egyébként 17 évesen tért át az iszlámra, divatblogger, saját „erkölcsös” divatmárkát alapított és vizuális művészként is ismert. Idén januárban az olasz divatház, a Dolce & Gabbana hijab (kendő szinonímájaként használják) és abayas (hosszú egyrészes ruha, anyagában és mintájában egyező színű kendővel) kollekciót dobott piacra, kifejezetten az Egyesült Arab Emírségek és Közel-Kelet muszlim női vásárlóközönségét megcélozva. De a Mango, Monique Lhullier, Tommy Hilfiger és Oscar de la Renta is gondolt a muszlim vásárlókra Ramadan idején az elmúlt két évben. Tavaly szeptemberben az Angliában élő Mariah Idrissi volt a H&M első muszlim modellje: hijab-ot viselve szerepelt a cég kampányvideójában, felhívva a figyelmet arra, hogy a divatvilág méltatlanul nélkülözi a kendőt viselő iszlám vallású nőket. A videóban egy műlábbal élő bokszoló, egy idős férfi, egy transzvesztita és más szereplők mellett jelenik meg a muszlim lány, a kisfilm végén pedig az üzenet: „There is no rules in fashion (but one: Recycle you clothes)”.
Uniqlo
Mindeközben Franciaországban
Az április folyamán Párizsban töltött hetem alatt a helyi híradók és műsorok egyik kiemelt témája volt a „hijab polémique”, hisz április 20-án tartották a Hijab Napját. 2011-ben Franciaországban betiltották a teljes arcot takaró kendő viselését köztereken, állami intézményekben, 3 évvel később pedig az Európai Emberi Jogok Bírósága is jóváhagyta a burka (teljes arcot takaró öltözet) és a nikáb (amelyben csak a szempár látszik ki) betiltására vonatkozó törvényét. A terrortámadások után (érthetően) drasztikusan növekedett az ország lakosai körében az iszlamofóbia. Egy párizsi egyetemen szórólapot osztottak muszlim nők,a kampány egyik szóvivője pedig (szerintem elég ütősen) azzal érvelt, hogy akár miniszoknyát viselnek a nők, akár fátylat, kritizálni fogják őket. Mi ez a kendőfóbia? Mi ez, ha nem a tipikus eset annak, hogy „attól félünk, amit nem ismerünk”? Nyáron én is kötök kendőt a fejemre, vallását nem gyakorló, megkeresztelt római katolikusként. Mert kendőt viselni – egyéni döntés. Zavar ez bárkit? Komolyan és őszintén? Hogy ha egy nő, kendővel takarja el a haját? Mit hiszünk, mi lapul az alatt? Ha rajtam múlna, jóval előbb tiltanám be (és büntetném is) sztreccs nadrágokat és a leggings-et – ha azt nadrágként viselik. Mert az zavarja az ember szemét és jóérzését. A kendő viszont nem. Betiltanák, hogy mondjuk a keresztények Jesus loves me feliratú pólót viseljenek? Ez már inkább a választott vallásunk tetszőleges kifejezéséről szól. Mégis: a vallás tartsa be az adott ország szabályait vagy az ország tartsa tiszteletben a vallást?
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Nőként élni egy muszlim országban - A fátyol mögött és anélkül 2016.04.27. 18:05:41
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ahuva 2016.04.27. 16:11:51
Ugyanakkor nem biztos, hogy szerencsés keverni a Franciaországban életbe léptetett (az EU által jóváhagyott) szabályozás kérdését a divattal és az emberi jogokkal, ugyanis ez a kérdés nagyon messzire vezet. Erre két példát említenék:
1. egy burka takarásában sajnos valóban bárki meglapulhat - és ez azt kell mondjam, sajnos nagyonis jogos félelem Párizs, Ankara, Brüsszel után Európában.
2. ha én egy muszlim országba utazom, tőlem elvárja az ott élő muszlim népesség, hogy alkalmazkodjam az ő normáikhoz - értsd, ha spagettipántosban és forrónadrágban grasszálok Kairó utcáin, akkor nem csodálkozhatom azon, hogy minimum megbámulnak, rosszabb esetben megfogdosnak - Szaúd-Arábiában pedig vélhetően be is börtönöznek. A börtönt nyilván rossz néven venném, ugyanakkor elfogadható kérésnek tartom irányomban, hogy ha én megyek egy tőlem eltérő öltözködéskultúrájú országba, akkor én alkalmazkodjam legalább minimálisan az ő normájukhoz.
Ugyanez viszont visszafelé is érvényes. Ez itt Európa, ahol az a többségi norma, hogy mindenki szabadon megmutathatja az arcát és a haját, sőt a testrészek mutagatásának is inkább az erkölcsök és a jóízlés, semmint a törvények szabhatnak határt (mint ahogy sokszor sajnos nem szabnak, de ez egy más kérdés). Azt gondolom, jogos elvárása az Európát többségben lakó, nem muszlim embereknek és azoknak kormányainak, hogy ha ide jön valaki vendégként, akkor ő alkamazkodjon a mi normáinkhoz, legalábbis minimális mértékben - ahogy fordított esetben tőlünk is elvárják.
Azt gondolom, a francia szabályozás teljesen korrekt, hiszen nem a kendő mint olyan viselését tiltották be, hanem az arcot eltakaró változatot - amely, ahogy a cikkben írod is, érthető. Nem állítom, hogy egy konzervatívabb (vagy kozervatívabb országból érkező) muszlim nőnek könnyű nyilvánosan felfednie az arcát, ha ehhez nincs hozzászokva. De ugyanígy nekem sem könnyű reávennem magam, hogy 38 fokban hosszúnadrágot és hosszú ujjú pólót vegyek fel - mégis megteszem, vagy ha nem vagyok rá hajlandó, akkor nem megyek abba az országba. Ez mindenkinek saját döntési jogköre.
A cikked végén feltett kérdésről azt gondolom, hogy itt is - mint amúgy mindenütt - az értelmes arany középút lehetne a megoldás: az ország tiszteletben tartja a vallást, feltéve, hogy a vallás is tiszteletben tartja az országot, és fordítva. Az országok törvényei annyiban fölötte állnak a vallási törvényeknek, hogy általában a domináns vallás ünnepei adják az állami ünnepek egy részét. Ezért nálunk a vasárnap a munkaszüneti nap, Izraelben a szombat, a muszlim országokban a péntek. Nyilván a kisebbségben lévő vallásoknak ehhez alkalmazkodniuk kell, tehát magyarországi muszlim vagy kénytelen dolgozni pénteken is, vagy jó esetben meg tudja beszélni a főnökővel, hogy a saját vallásához alkalmazható munkarendje legyen - de garantálni ezt senki sem fogja neki, és nincs is joga elvárni. Ha úgy tetszik, a többség dönt. És ez valahol igaz a viseletre is.
Köszönöm, hogy meghallgattál :).
remixer 2016.04.27. 16:28:04
Nem, nem értek egyet. Sem a férfiaknak, sem a vallásoknak semmi köze hozzá, hogy egy felnőtt nő mit visel.
Emese Dobos 2016.04.27. 18:17:18
Haloperidol 2016.04.27. 23:31:12
Kurva sok különbség van a HAJAT eltakarő kendő (amilyet a nagymamám is viselt) és az ARCOT eltakaró niqab vagy burka között. A kendő SEHOL nincsen betiltva.
És mélységesen egyetértek ezeknek a viseleteknek a betiltásával, ilyen ruházat nyílt agresszió a befogadó társadalom ellen.
Nem kellene baromségokat írkálni.