Make Online Media a Better Place

A japán gyöngyhalásznők ruhái Amerikában

2017. április 26. - Emese Dobos

A PELSO-t 2012-ben hozta létre a márka mögött álló magyar csapat. A hazai meghódítása után májustól már az amerikai piacon is debütálnak a 100%-ban egyedi termékek. Mészáros Angélával, a márka tervezőjével és Bálint Attila kreatív vezetővel beszélgettem a terjeszkedésről, valamint arról, hogyan érinti őket a könnyűipar helyzete. A különböző országok fürdőruha-viselési szokásai mellett a bestseller darabjaik népszerűségét elemeztük és a fürdőruha-tervezés sajátosságaiba is betekintést nyertem.

pelso54.jpg

Habár engem a nyár érzete még nem csapott meg, a PELSO (ami a Balaton latinul) Régiposta utcai showroom-ja erőteljesen hordozza a hangulatot: szikrázó napsütés árasztja el a helyiségeket. A showroom berendezése egy izgalmas és koherens elegye a múltnak és a jelennek: a falon festmény, egy csodálatos, antik szabóbaba és masszív faasztal képviselik a múltat, a jelent (és a jövőt) pedig kétségkívül a sztendereken kiállított, a legújabb kollekció darabjai sugallják. Itt beszélgettem Mészáros Angélával és Bálint Attilával, a márka tervezőjével és kreatív vezetőjével, miután természetesen mindent megfogdostam még a raktárhelyiségben is.

Az eddig fürdőruhákban „utazó” PELSO a 2017-es tavaszi-nyári szezonra több újdonsággal is előrukkolt. A kollekciót a japán gyöngyhalásznők, az „amák” ruházata ihlette. Számos darab lehetőséget nyújt a variációra, ez a fajta szabadságot nyújtó játékosság a márka egyik védjegyének számít. A fürdőruhákat felsőruházatként, a leggings-eket pedig a sport mellett hétköznapi viseletként is hordhatjuk, az alapanyagok mintái is egyedi tervezésűek és a pixelektől és a háromszögektől kiindulva az organikusabb „vízivirágokig” minden apró részlet a csapat odafigyelését és keze munkáját dicséri. A legújabb kollekciótól strandtáskát, kalapok és nesszeszerek is bővítik a PELSO kínálatát, ami kiváló minőségű, szétnyűhetetlen női fürdőruhák mellett férfidarabokat is kínál.

A hazai könnyűipar siralmas állapotban van, a fürdőruha ráadásul speciális gépigénnyel bír. Mennyit éreztek ebből a helyzetből? Elvinnétek valaha Magyarországról a gyártást? Ha igen, milyen tényező miatt tennétek meg ezt a lépést?

me_sza_ros_ange_la_e_s_ba_lint_attila.jpgAttila: A szakemberhiányt abszolút „érezzük”, sok gyártó már külföldről hoz be szakembereket. A kezdetektől fogva egy vidéki varrodával dolgozunk együtt, név szerint ismerjük az összes varrónőt. Nagyon jó, szinte baráti viszonyban vagyunk az ott dolgozókkal. Az idei tervünket és a terjeszkedésünket vállalják. Ha egy külföldi viszonteladóval leszerződnénk óriási tételre, akkor egy „kellemes baj” lenne számunkra a gyártás megoldása. Ameddig egy mód van rá, itthon szeretnénk tartani a gyártást, legfeljebb az EU-n belül keresnénk másik gyártót, ha a kapacitást nem tudná már vállalni a mostani partnerünk. Már csak a minőség-ellenőrzés miatt is jó itthon gyártatni, nyelvi akadály sem merül fel. A mi esetünkben egyébként az alapanyag-beszerzés is egy problémás pont: a táskáinkhoz új anyagokat hoztunk be, 10-ből 8 cég kiesett, mert nem tudták biztosítani azt a műszaki tanúsítványt, amit mi elengedhetetlennek tartunk vagy az utánrendelés nem lett volna megoldott. 

pelso44.jpg

A magyar vásárlók árérzékenyek, ráadásul nyár elején a fast fashion márkák néhány ezer forintért kínálnak fürdőruhát. Mi a leghatékonyabb módja annak, hogy mégis a ti termékeitek mellett tegyék le a voksukat?

Attila: Tudatosan nem is szeretnénk versenyezni ezekkel a cégekkel: dizájnermárka vagyunk, európai alapanyagokból dolgozunk, itthon gyártatunk – más piaci szegmensben mozgunk. Az ezer forintos fürdőruhának is van létjogosultsága. Jó pár éve jelen vagyunk már a piacon és az idő is azt igazolja, hogy van kereslet a termékeinkre: a stílus és a minőség, a tartósság az, ami fontos a vásárlóinknak. A törzsvásárlóink 2-3 évente vesznek új fürdőruhát tőlünk, de csak azért, mert mást szeretnének hordani, szélesítenék a választékukat.  Egyébként már eszembe jutott, hogy túl magasra tettük a lécet a minőség terén, ha hamarabb tönkremennének a fürdőruháink, akkor többször vásárolnának. :) (Viccel.)

Itthon megalapoztátok a márka helyzetét, jöhet a következő lépés! Májustól már Amerikában is megvetitek a lábatokat. Hogyan jött az amerikai piac ötlete? Azt gondolnám, hogy a környező országok ízlésben és pénztárca-vastagságban is hasonlóbbak.

Attila: Nagyon drága külföldön kereskedni, csak kellően nagy volumennel éri meg. Amerikában az ország egy részében folyamatosan nyár van és a kereslet is fizetőképes. Elterjedtek a tengerparti esküvők és a „pool culture” a felső-középosztályban is: kint tartják a vendégséget, medencék közelében, és ennek megfelelően az ehhez való öltözködés is egy elengedhetetlen része ennek. Pont emiatt is bővítettük a termékpalettánkat resort darabokkal, leggings-ekkel és táskákkal. Egy kinti cég beleszeretett a termékeinkbe, lassan egy éve tárgyalunk és két vásáron is voltunk kint. Amerika izgalmas piac, az értékesítési csatornákért pedig óriási a verseny.

Tudnátok különbséget tenni, hogy bizonyos országokban milyen modellek népszerűek? Eltérnek a magyarok fürdőruhaviselési szokásai más országoktól?

Angéla: Itthon nagyon vegyes, hogy mi tetszik az embereknek. A külföldi eladásokkal kapcsolatban néhány érdekességet figyeltünk meg: Európa latin országaiban például a középkorú, idősebb nők előszeretettel viselnek színes bikiniket, sokkal bátrabbak, mint a magyar nők. Az amerikaiak ízlése egyébként közelebb áll hozzánk az öltözködés terén, mint ahogy azt először képzeltem, de Európa persze konzervatívabb. A fiatalabbak körében a kétrészesek, az érettebb nők körében az egyrészesek a népszerűbbek, de ahogy egyre inkább jön vissza a divatba az egyrészes, a korosztály is fiatalabb. Brazília, Venezuela és Kolumbia pedig „fürdőruha-nagyhatalmak”, erős a dél-amerikai hatás az észak-amerikai piacon, elképesztően színes a választék, „falatkábbak” a textilek és ugye a fürdőruha nem csupán szezonális termék. Vicces egyébként, hogy a plasztikai sebészet elterjedtsége megkönnyíti a dolgunkat: „amit odatesznek, az ott is marad”, elég maga a textil és a bélés, nem feltétlenül kell merevítés a fürdőruhákba. A melltartóinkra mondták is, hogy kicsik, más az észak-amerikai test, ami számomra is egy izgalmas tervezői kihívás.

pelso62.jpg

A webshop-otokon keresztül a világon bárhonnan rendelhetnek tőletek. Hogy oszlik meg nálatok a hazai értékesítés és a külföldi megrendelések, százalékosan?

Attila: A showroom-unk mellett van Budapesten üzletünk a Szent Gellért és a Széchenyi fürdőben, egyelőre a magyar piac a fő, sok hazai törzsvásárlónk is van most már. Tavaly kezdődött egy intenzív külföldi megjelenés, terveink szerint körülbelül idén elérjük ugyanazt a volument. Jó lenne, ha 2 éven belül már a külföldi értékesítés dominálna. Viszont rengeteg hirdetés kell célzottan ott, ahol jelen szeretnénk lenni a piacon.

Követitek a nemzetközi trendeket, de korábbi évtizedek divatjából is szívesen merítetek ihletet. Milyen gyorsan változnak egyébként a fürdőruha-trendek?

Angéla: Éves előrejelzés van a fürdőruhák terén, egy-két évre előre már tudjuk, milyen fazonok és színek lesznek divatosak, ezek a különböző házak és gyártók kínálata során végül eltérő lehet, ki mit emel be a készletébe. A trendelőrejelzések úgy 30-35 különböző irányt mutatnak be. Minden kollekciónk illeszkedik az aktuális trendekhez, miközben klasszikus formákban gyökereznek. Itthon a nyár intenzív az eladások tekintetében, de a wellness-kultúra miatt szerencsés lehet a tél is. Amerikába egyébként évente 5 kollekciót kell csinálnunk ahhoz, hogy talpon maradjunk.

Attila: Így lesz egy-egy nagy tavaszi és őszi kollekció mellett három kapszulajellegű, ami elképesztő szervezést igényel és kemény tempót diktál majd.

Gondolom lesz átfedés azok között a termékek között, amelyeket itthonra és Amerikába szántok majd.

Attila: A mostani kollekció esetében teljes az átfedés. A speciális igények és az eltérő időjárás miatt lesznek termékek, amelyeket majd csak oda szánunk, a webshop jelenti majd az átjárási pontot.


file118_modified.jpg

Melyik darab az eddigi bestseller-etek? Mennyire szoktak bejönni a számításaitok abban a tekintetben, hogy melyik modell lesz esetleg kiugróan népszerű és melyik nem?

Angéla: Volt egy háromrészes darab, amiről meg voltunk győződve, hogy bestseller lesz, mondjuk csak egy hajszállal maradt le attól, hogy az egyik legjobban keresett termékünk legyen. A variálhatóság miatt azt gondoltuk, hogy nagyon népszerű lesz, hisz te döntheted el, mennyit mutatsz meg magadból, de nem mindenkinek van persze igénye erre. Inkább active wear-ként hordták, például jógához. Két bestsellerünk is van, egy cipzáras és egy nyakban megkötős egyrészes, ezek olyan fazonok, amelyek a 36-ostól a 44-es méretig nagyon jól állnak mindenkinek. Megvadulnak érte a nők, mert egyszerre takarnak és emelnek ki bizonyos részeket és egy nagyon jó példát mutatnak arra, hogy kerekebb idomokkal sem kell zsákba bújni!

Elővesznek egy aszimmetrikus, egyvállú, gyönyörű élénksárga, egyrészes fürdőruhát, aminek egy kis bújtatott, vékony öv van a derekán.

Én: Ez gyönyörű!

(nevetnek)

Angéla és Attila: Ez a legelső elkészült fürdőruhánk, 5 éve tervezzük, hogy bekeretezzük. Azt hittük, népszerű lesz, közben alig tudtunk túladni rajta!

Én, kissé zavarodottan: Ezt most nem egészen értem, hogy miért nem csaptak le rá, különleges a szabása, gyönyörű a színe.

Angéla: Pont ezért. Ebben a darabban aztán kitűnsz a tömegből! J Az elmúlt néhány évben javuló tendenciát mutathat fel az ízlés, mára merészebb színeket és fazonokat is megvesznek és viselnek az emberek. Ha máshol is látják ugyanazt a színt, például kirakatokban, bazároldalak színösszeállításaiban, akkor könnyebben megveszik is viselik.

pelso23.jpg

Angéla, mennyire éled meg egyfajta kompromisszumként a tervezés során, hogy az alapanyag és a funkció, a viselés miatt mondjuk ki, meg van kötve a kezed fürdőruháknál? Melyek azok a „szabályok” a tervezésben, amelyeket nem szeghetsz meg, ha azt szeretnéd, hogy „működjön” egy fürdőruha?

Angéla: Semennyire és pont ettől izgalmas! 10 évig terveztem felsőruházatot, ez látszik is a fürdőruhákon, van, amit könnyű utcai viseletté alakítani. A kompromisszum a szögletes elemeknél és a dekoltázsoknál van. Például a stircelés (Amikor színoldallal szembe varrjuk össze a két anyagot, szétvasaljuk, átfordítjuk és letűzzük, hogy a színoldal lesz kívül – D.E.) bejött ilyen megoldásoknál, viszont nagyon pepecselős, ez azoknak a daraboknak az árában is benne van, amelyek így készültek. A megoldásokhoz speciális gépek kellenek, viszont legyártatjuk azokat az apparátokat (varrógép-alkatrészeket) a varrodának, amelyek egy újabb megoldáshoz szükségesek. Sokféle különböző gumi kellhet a fürdőruhákhoz, mindenhol másikat kell alkalmazni – de pont ettől kihívás és izgalmas a fürdőruha-tervezés! Míg egy pólót elszabhatok, egy fürdőruhának mindenekelőtt funkciója van. A dekoltázs, a comb, az oldalkivágások begumizása és megfelelő takarása is olyan területek, ahol játszhatok a határokkal. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a testet és a mozgást, hogy aki viseli, aktív egy fürdőruhában: két irányba is rugalmasnak kell lennie az alapanyagnak.

Attila: Angéla hozza a rajzokat, ráadásul a fehérneműnél bonyolultabb a fürdőruha. Kényelmesnek is kell lennie, de nézzen ki jól a legkényesebb felületeken is. Rengeteget próbálunk minden egyes új modell kapcsán.

Angéla: Emberen és babán is, ráadásul három 36-os méret már teljesen különböző lehet. Fantasztikus visszajelzés, amikor elkészülünk egy új darabbal és mindhárom varrónő, „akiken átment” az adott darab, azonnal rávágja, hogy „Akarom, most”!

Nézd meg a többi, a PELSO bemutatóján készült képet is!

képek: Nerpel Photography /asalon.hu

Itt találod a PELSO-t: 

facebook.com/pelsoswimwear

instagram.com/pelsoswimwear

twitter.com/pelsoswimwear