Cseh divatmárkák boomja

A cseh divatmárkák a hazaiakhoz hasonlóan boomszerűen szaporodnak és hasonló problémákkal küzdenek mint itthon:  szűk piac, nehézkes lokális könnyűipar, szakemberhiány. Néhány kivételes tehetség viszont nagyon tudatosan építi brand-jét és nem csupán helyi, de a külföldi piacon is egyre erőteljesebben jelen vannak. Mi a stratégiájuk?

18951310_1686588231359167_5606539968328619084_n.jpg

LAFORMELA fotó: Mojmir Bures

Világszerte nehéz helyzetben vannak a feltörekvő, néhány éve működő divatmárkák: egyfelől az árérzékeny vásárlóréteget tökéletesen kiszolgálják a fast fashion márkák, másrészt kialakult bázisa van a (nagy múltra visszatekintő) prémium és luxusbrandeknek. Csakis izgalmas koncepcióval, kifogástalan minőségű kínálattal és egyedi DNS-sel rúghatnak labdába egy olyan szegmensben, melybe világszerte a közösségi médiának is köszönhetően nap mint nap újabb márkák bukkannak fel.

„Nagyon fontos, hogy az elmúlt 10 év alatt radikális változáson ment keresztül a cseh divatpiac. Akiről néhány éve még nem gondoltuk volna, hogy hazai márkától vásárolna, ma már egészen másképp áll ehhez. A történelmi múltunk, a képző- és iparművészet iránti enyhébb fogékonyság, a bulvár és az a percepció, hogy a divat az elit elkápráztatása mind olyan tényezők, amelyek azonban hátráltatják a helyi márkákat” – mondja a szlovák származású Miro Sabo. Miro az idei Czech Grand Design nyertese, így az év cseh divattervezője, amellett a nemzetközi Woolmark Prize jelöltje. Lélegzetelállító szabászati megoldásairól, izgalmas sziluettjeiről és karakteres stílusáról ismert.
miro_modified.jpg

Miro Sabo fotó: MBPFW

„A cseh vásárlókat még edukálni kell a minőség, a helyi gyártás és az exkluzivitás tekintetében. A piac rendkívül szűk, így nagyon át kell gondolni az üzleti stratégiánkat. Egyetlen concept store-ban, a The Room by Basmatee-ban értékesítem Prágában a kollekciómat, nagyon fontos, hogy legyen egy megfelelő hely, ahol az emberek megnézhetik és felpróbálhatják a darabokat. A legjobb marketingstratégia a vásárlók megszerzésére, ha a való életben látják a darabokat, a legjobb reklám egy elégedett vásárló, aki viseli a ruhákat. Volt szerencsém együttműködni influenszerekkel, zenészekkel és színészekkel is. Mivel a vásárlóim nagy része fiatal, az Instagram egy olyan platform, amire figyelni kell” – meséli Jan Cerny. A fiatal divattervező a cseh szcéna egyik nagy reménysége, úttörő víziót képvisel a férfidivat terén és legfrissebb kollekciójával zajos sikert aratott a Mercedes-Benz Prague Fashion Week-en.

Az elégedett vásárló Miro szerint is a legfontosabb: „Az üzleti stratégiám nagyrészt a bemutatott kollekcióm nyomán egyéni megrendelésekre épül, a legjobb ajánlás egy elégedett vásárló. Mindezek mellett a kliensekkel való professzionális kapcsolattartáson még mindig szeretnék javítani, ez pedig rengeteg időt, energiát, empátiát és jó szolgáltatást igényel.”

jan1_modified.jpg

Jan Cerny fotó: Alexander Bel

A női és uniszex darabokat, valamint bőrkiegészítőket is kínáló LAFORMELA az egyik legizgalmasabb szlovák és cseh ready-to-wear márka: kollekcióik hidat képeznek a művészeti esszencia és hordhatóság, nosztalgia és a kortárs, valamint a nőiesség és a vagány, punkos atmoszféra között, melyek világszerte felkeltették a figyelmet. Párizsban a neves Other /Wise showroom képviseli őket, emellett nemrég mutattak be egy speciális kollekciót a Footshop-pal: „az olyan kollaborációk, ahol a másik márkának nagy a követőtábora, a mi vásárlórétegünket is szélesíti. Nagy lehetőséget látunk még a közösségi médiában és a vizuális kommunikációban is: így a vásárlók könnyen megértik a márkaidentitást, betekintést nyerhetnek a környezetünkbe, elkaphatják a márka karakterét és atmoszféráját. Számunkra a vizuális kommunikáció különösen fontos, hiszen festészetből, filmiparból, helyi és konceptuális művészetből nyerünk inspirációt” – mondja  Antonin Soukup és Miroslava Kohutiarova, a LAFORMELA tervezői.
16832195_1539926909358634_2076584344946986182_n.jpg

LAFORMELA fotó: Mojmir Bures

A szűk hazai piac és az árérzékeny vásárlók miatt számos ország feltörekvő divatmárkái előtt a külföldi értékesítés lebeg. „Engem is nagyon foglalkoztat, hogy külföldön értékesítsek, azonban fontos, hogy mikor is áll erre készen az ember. Nem éri meg siettetni, kapkodni, az egész folyamat óriási előkészületet igényel és nagyon komplex; a szakértelem, a tapasztalat hiánya miatt könnyű hibázni. Még ha nagyon is foglalkoztatja a külföldi divatsajtót a munkásságom, még mindig úgy érzem, hogy egy hosszú út áll előttem, mielőtt a márkám sikeresen megvetheti a lábát a külföldi piacon”- mondja Miro.

A cikk eredetileg a Divat és Marketing 2017/4-es számában olvasható. 

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr9512603425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com

süti beállítások módosítása