Így vásárol a nő és a férfi

Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a nőknek 37 százalékkal többet kell fizetniük egyes termékekért. Amellett, hogy kevesebbet is keresünk? Hol az igazság? Hogyan vásárol, milyen szempontok szerint a Nő és a Férfi? Míg a nő "shoppingol", türelmes párja továbbra is várja a bolt előtt? 

A The Guardian oldalán a napokban „A szexista pótdíj” címmel jelent meg egy írás, mely egy frissen publikált tanulmányt boncolgat, amely szerint a nők 37 százalékkal többet kell, hogy kifizessenek bizonyos (a férfiaknak szánt verzióval azonos) termékekért. Amellett, hogy még kevesebbet is keresnek? A Times több száz terméket vizsgált meg, melyek nemek közti árának differenciájából született meg a végeredmény – ez a mondhatni nem csekély 37-es szám. Ami életkorban érett, bölcs és tapasztalt, százalékban viszont jócskán több, mint egyharmad. A cikk megemlít egyfelől teljesen azonos termékeket (Tom Ford Black Orchid parfümjét konkrétan), melyet különböző áron kínáltak nőknek és férfiaknak szánt oldalakon és egy Mark & Spencer fehér atlétát, aminek női változatáért 6 fontot kell, hogy kifizessenek a hölgyek, az erősebbik nem képviselői pedig ugyanebből három darabot kapnak, 12 fontért. Hogy ezt miért csinálhatják meg? Mert mi nők, kifizetünk 6 fontot egy trikóért és a csilli-villi oldalról rendeljük meg a parfümünket.Természetesen ha strasszkövekkel kirakott, cuki és haszontalan az a termék, akkor képesek vagyunk rá bármennyit költeni, ugye? 

600full-confessions-of-a-shopaholic-screenshot.jpgJelenet az Egy boltkóros naplója c. filmből

Szerintem ez nem nemi kérdés. Manapság olyan divatos mindenből gender-vitát kreálni.  A tudatos vásárlásnak nem kellene gender-témának lennie. Valljuk be, mi nők, ugrunk a csajos, trendi, strasszos termékekre és szlogenekre. És kifizetünk érte magasabb, sőt, akár irreális árat, ha kellően csillog. Vagy ha egy általunk kedvelt celeb ajánlja. Vásárolunk, ha jó kedvünk van, mert "megajándékozzuk magunkat", vásárolunk, ha rossz kedvünk van mert "kell a vigasztalás", meg a jó öreg "terápiás cél". Akkor miről beszélünk? Könnyű célpontok vagyunk – mert hagyjuk magunkat. Kevesebbet keresünk, mert hagyjuk magunkat és nem állunk ki magunkért. Néhány „harcos” feminista nem fog világforradalmat csinálni, ha a nőtársadalom nagy része a fotelből háborog vagy arra vár, hogy majd a többiek kiharcolják neki az őt is megillető jogokat... Vásárlás tekintetében azt hiszem, pasi vagyok. Biztos a szüleim rontottak el akkor, amikor nem hódoltak be annak, hogy „kislányt márpedig rózsaszínbe öltöztetünk”. Ezért most hálás vagyok nekik, remélem olvassák! Vásárolni is akkor megyek, ha szükségem van valamire, akkor is célirányosan. A plázák csak akkor látnak, ha moziba megyünk, vagy karácsony előtt pár nappal (na jó, legyen az egy nap), kényszerből és pánikból. Nekem őszintén mindegy, hogy kék vagy rózsaszín a fogkefém.

men_vs_women1.png

Alapvetően tényleg felháborító maga a tény, hogy a kevesebbet kereső nőknek többet kell kifizetniük bizonyos termékekért. Az érmének viszont mindig két oldala van. Arról azonban nem szól a fáma, hogy a férfiaknak például ruházati téren közel sincs akkora választékuk, mint nekünk, nőknek. Sok esetben kénytelenek többet kifizetni ők is, ugyanazokért a termékekért, ha jó minőséget szeretnének a magukénak tudni. Általánosságban elmondható, hogy a férfiak hajlamosabbak összehasonlítani a termékeket és kifizetnek magasabb árat is valamiért, ha azzal elégedettek. Alapvetően a termékre fókuszálnak. A nők vásárlási szokásait pedig a márkával (és a márka által képviselt státusszal, sugallt értékekkel), akciókkal és kedvezményvadászattal azonosítják. Persze nem lehet általánosítani, nekem is van olyan férfi ismerősöm, aki képes órákon keresztül masírozni az üzletek között és végeláthatatlanul próbálgatni a különböző ruhadarabokat.  A női „vásárlás” sokkal inkább közösségi élmény – akár hagyományos úton, akár online történik. Ami fontos különbség még, hogy a nők kívánságlistákat készítenek jövőbeni szükségleteik kielégítésére, míg a férfi akkor kerekedik fel, ha már az előző darab kiszakadt? Mindenesetre jókat nevetgélünk az üzletek előtt (barátnőikre) várakozó férfiakat kifigurázó mémeken. Pedig ebben benne van az is, hogy túl sok időt (és pénzt) töltünk el ezzel, nem? Felesleges is lenne idéznem, hány cikk/tanulmány/könyv foglalkozik azzal, mennyire megdöbbentő százalékát ne hordjuk például a megvásárolt ruháknak. Szóval nekünk kellene tennünk az ellen, hogy felszínesnek tartanak minket. 

dailymail_co_uk.jpg

forrás: dailymail.co.uk

Az általánosnak mondható tendenciák mellett izgalmas következtetésekről és kutatásokról számol be az Ecommercerules.com: például az online áruházak színei tekintetében. A kéket mindkét nem kedveli, a narancsot pedig egyik sem igazán. A férfiak az élénk színekhez vonzódnak, a nők pedig a lágyabb tónusokhoz. A Shopzilla 2013-as kutatása pedig azt is kimutatta, hogy míg a férfiak inkább képernyő előtt, vagy laptop mellől intézik online vásárlásukat, az okostelefonokhoz nagyobb százalékban nyúlnak a gyengébb nem képviselői. Mi nők pedig izgatottan kattintunk jól pozícionált reklám email-ekre, a férfiakat pedig ez a fajta marketing közel hidegen hagyja. Még mi szívesen böngésszük a különböző véleményeket, ajánlásokat, a férfiak elégedettek az első szembejövő termékkel, ha az céljaiknak megfelel. Bár erre gyönyörűen rácáfoltam, amikor tavaly télen nyomtatót és külső winchestert akartam venni (vagyis kellett vennem) – nekem tökéletesen megfelelt volna a legelső. De a párom lelkesen kiválasztotta számomra az ár-érték arányban legmegfelelőbbet, különböző – számomra teljesen érthetetlen – paraméterek összevetésével.  Ami után még jöttek az esztétikai szempontjaim.  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr968299614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2016.01.26. 19:09:39

Egy alapos és (szerintem) objektív általános összefoglaló a nemi különbségekről, arról, hogy milyenek a nők és a férfiak:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid052

(A legfelső sor a kép tetején, "Férfi és nő". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

Vili Doli 2016.01.26. 19:19:49

"A plázák csak akkor látnak, ha moziba megyünk, vagy karácsony előtt pár nappal (na jó, legyen az egy nap), kényszerből és pánikból. "

Nagyon egysíkú hozzáállás! Mi van, ha pisilni kell? Arra legjobb egy pláza, az ingyenes vécéivel.

kovacsbelane 2016.01.27. 12:52:53

"Még mi szívesen böngésszük a különböző véleményeket, ajánlásokat, a férfiak elégedettek az első szembejövő termékkel, ha az céljaiknak megfelel. "

Fordítva. Attól függ, hogy milyen termék, de szerintem elsősorban a férfiak nézik meg az összehasonlító teszteket, és bújják a netet, hogy legjobb választást találják.

kispotzak 2016.01.30. 21:32:01

Butasagok és közhelyek. Férfiak és nők akkor böngészik a véleményeket, kinalatot stb a neten vagy máshol, ha az átlagnál drágább cuccrol van szó, és ha az ertekeleseket értelmezni is tudják. Te magad is írtad, a műszaki cikknek a párod kotort utána, jé.. Mert neki fontos és talán jobban is ért a műszaki parameterekhez. Két fehér ing között viszont lehet h nem sok különbséget, ezért leakasztja az elsőt. Te több különbséget látsz ket blúz között, több energiát és időt szansz rá, bezzeg nyomtatobol megvetted volna az elsőt. Te magad leirtad a lényeget, de közben mindenféle buta kovetkezteteseket találsz ki..

tóninéni 2016.01.31. 15:54:13

@kispotzak: "Butaságok és közhelyek." Szerintem meg nem! Egész jól leírta a jelenséget és még unalmas sem volt.
Az önellentmondások meg csak annak köszönhetőek, hogy valszeg ennél jóval bonyolultabb a dolog. Csak az nem fér el ekkora terjedelemben.

Peterpapo 2016.02.01. 14:55:53

Szerintem meg, sokszor a 37%-kal többet is a férfiak fizetik ki, nem a nők.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com