Makeup is fun!

Te valóban tudsz sminkelni? Nemrég startolt egy interaktív sminkapplikáció, ami azért is fontos, mert az alapoktól kezdve oktat mindenkit „saját magára” – hogy ne vessz el a beauty-blogok és ajánlók tengerében. Hogy a legtöbbet hozd ki magadból, hogy elkerülhesd a legkisebb hiba lehetőségét is. Hogy viszonyulunk úgy egyáltalán a sminkeléshez? Milyen generációs különbségek és tévhitek élnek a magyar nők körében? Páll Adrienn sminkmesterrel, a Beautystic ötletgazdájával, a New School of Makeup alapítójával beszélgettem. 

Hogyan jellemezhetnénk az átlag lányok sminkedukációját? Manapság elöntenek minket az önjelölt (ám kétségkívül cuki) beauty blogger-lányok, akik a fél íróasztal és konyhaszekrény tartalmának felhasználásával csupán pár óra sminkeléssel magukra is tesznek néhány kiló vakolatot. Sarkosítva. Azonban attól, hogy beszabadulsz a drogériába, elkezdesz egy vlogot aztán „csinálod”, még nem leszel se sminkmester, se oktató. Belőlem se lett tiszteletbeli közgazdász, csak mert sok ilyen témájú cikket olvasok.  A szépségtrendek követése és a sminktippek olvasása meg még inkább becsalhat minket a „bőség zavarába” – figyelmen kívül hagyva a személyre szabott tanácsot. Hogy nem mindenkinek áll jól, a 2016 tavaszán trendi kék tusvonal mondjuk. Hisz melyik két embernek van ugyanolyan szeme, arcformája, bőrszíne?

adrienn-14.jpg

Páll Adrienn dolgozott a Trucco sminkeseként Torontóban, volt az Estée Lauder szépségtanácsadója, a MAC vezető sminkese és trénere. A MAC Pro Team-jének tagjaként sminkelt a római Alta Moda-n és a Milano Fashion Week-en is, majd 2008-ban megalapította a Budapesten a New School of Makeup-ot. Olyan magazinok címlapsminkje köthető a nevéhez mint az Elle, a Maxima, a Nők Lapja és az Elite, „kezei alól” közel 100 végzett sminkes került ki az évek során. Sminkelte már Mihalik Enikőt, Udvaros Dorottyát, Marozsán Erikát, Epres Pannit és Görög Zitát is többek között. Nos, ha valaki hitelesen ad tanácsot, az ő, jól gondolom? Másfél éves előkészület előzte meg a Beautystic applikációt, amely rendkívül egyszerűen működik – hisz ma már mennyi mindenre van egy appunk, ugye?

Miben látod a generációk közti sminkelési, szépségápolási eltérést?

PA: Ami szerintem egy kicsit „magyaros” szokás, hogy hajlamosak vagyunk leragadni bevált dolgok mellett. Folyamatosan változik az érdeklődésünk, de a testünk, az arcunk is: ami jól állt 20 évvel ezelőtt, ma már nem biztos. Ezzel szembesülnie kell mindenkinek. Nehezen újulnak meg a nők. Úgy látom, két csoportra oszthatjuk a 40-50 éves nőket: az elsőhöz azok tartoznak, akiknek mondjuk a munkahelyén fontos a külső megjelenés és nagyon adnak magukra, a másik csoport pedig az „újrakezdőké”. Ők mondjuk elváltak, vagy felnőttek már a gyerekeik, munkahelyet váltanak, vagy újra van idejük a férjükkel „eljárni”, inspirálja őket – akár a fiatalabb – környezetük. Vagy akár fiatalabbak és mondjuk szülés után visszamennek dolgozni, az otthonmaradásban sokszor az marad el, hogy „nőnek érezzék magukat”. És újra elkezdik önmagukat keresni. Ez fontos, és a smink is hozzá tartozik.

Mi a helyzet a huszonévesekkel?

PA: Ami rájuk jellemző, az leginkább a káosz-szindróma, sokszor azt látom, hogy ész nélkül, bármit magukra kennek. Ők használják legnagyobb számban a különböző internetes felületeket, amiken tagadhatatlanul van most egy nemzetközi „smink boom”. Boldog-boldogtalan tanácsokat osztogat, amik között van sok jó is, de „advanced” dolgokat mutatnak be. Nincsenek meg az alapok. Ha nem ismered az arc, szem- és a szájformád, a bőrtípusod, kudarcnak fogod megélni, ha kipróbálsz valamit amit láttál, de egyszerűen nem működik. Rajtad. Sokszor az aktuális trendekből indulnak ki ezek a lányok – ami jól mutat a kifutón, a vlogger-lány arcán, de ha a tiéd egyszerűen nem olyan? És az ilyen helyzetek, csalódások értelemszerűen elveszik a nők kedvét a sminkeléstől.  

beautysticover.jpg

Mik azok a tévhitek, amik leginkább élnek még az emberek fejében a sminkeléssel kapcsolatban?

PA: Az idősebbeknél ugye a beidegződések: a ’80-as években nagyon divatosak voltak a színes szempillaspirálok, nagyon sokszor látom még ugyanezt, leperegve a szem alatt. A ’90-es években pedig hódított az az ombre ajakfestés, amikor egy erőteljes, sötét kontúrhoz (mondjuk barnához, bordóhoz) világosabb, bézs rúzs dukált. Ezt sokan kitetováltatták vagy a mai napig így, ilyen erősen és elütő színnel kontúroznak. A formázott „háztető” –szemöldök is népszerű volt, amit erősen áthúztak. Egy 20 éves lányt ez idősebbnek mutat, egy 40 éves nőt, még idősebbnek. Ami szintén nagyon nehezen kiiktatható, az a termékekhez való ragaszkodás. Régebben voltak olyan silány alapozók, amik használata után 1 hét alatt kiszáradt a bőr, vagy akár ki is pattogott. Teljesen más kommunikációra van szükség azoknál a nőknél, akik ennek „áldozatul estek”. Hogy merjenek alapozót használni, mert a legújabbak már nem ilyenek és hogy szép alapozó nélkül szép smink sincsen.

Igen, ezektől a rossz minőségű termékektől való félelem és óva intés bennem is megvan: anyukám révén. Bár ő sosem sminkelte magát igazán, tökéletes ívű szemöldöke és hatalmas szeme van, rengeteg ilyen sztorit hallottam, hogy milyen sminktermékek milyen „károkat” okoztak (régebben).

PA: Igen, és pláne ezeknek a nőknek a részéről kell a nyitottság, a rossz példák, negatív tapasztalatok miatt is. Ami még a minőséghez tartozik, hogy nem ismerik sokan magukat a termékeket és ez 2016-ra is ugyanúgy érvényes. Vannak olyan bőr, szem és ajaktípusok, amik nem „tartanak meg” egyes termékeket. Sokan emiatt nem sminkelnek – mert próbálták, de elfolyt, elkenődött, állandóan korrigálni kellett. És ennek egyetlen oka van: nem a megfelelő sminkkel kísérleteztek. Kialakult egyfajta félelem bennük a kudarcba fulladt próbálkozások miatt, mert nem értik a miértjét. Nekem vékony ajkaim vannak és már a beszédtől lejön egy rúzs, olyan a mimikám. Megkerestem azt a pro longwear rúzst, amit viszont csak ebéd után kell megigazítanom, mert rúzsozni akartam. Utána kell menni, törődni kell ezekkel a dolgokkal. Annyiszor hallottam már, hogy „nekem ez nem áll jól”. De jól áll, viszont nem azt próbálták, amit kellett volna! A sminkhibák is sokszor a nem megfelelő termékekből adódnak – például ha látszik az alapozó, az nagyon gyakori.  

_tom9967_masolata.jpg

Páll Adrienn és Epres Panni a Beautystic sajtóreggelijén

Lehet nagyon szép sminket készíteni egy olcsóbb árkategóriájú termékből is? Mennyire van a sminktermékeknél az árnak minőségjelző szerepe?

PA: A Beautystic oktatóvideóknál minden felhasználó kap egy személyre szabott terméklistát. A termékek ajánlóinál 8 márkát soroltunk 4 árkategóriába: az elérhető árú, drogériákban beszerezhetőektől egészen a luxusig. A smink ne legyen luxushobbi! Egy drogériában megvásárolható termékből is lehet kifogástalan sminket készíteni: igaz, nem annyira pigmentált, nem „fog” annyira, mint egy profi termék, de ha nincs megfelelő technikád és eszközöd, hibázni is könnyebb és kezdhetné elölről az ember. Nem könnyű korrigálni ilyen termékeket. Ami nagyon fontos: a drogériákban kapható sminktermékek bevizsgáltak, ellenőrzöttek. Csábító lehet aluljárókban, különböző egyéb üzletekben csillogó szemfestékekhez jutni párszáz forintért, de nem éri meg. Ugyan ez igaz a gyanúsan olcsó, netről rendelt márkásnak tűnő, ám kópiákkal is.

A hamis parfümöknek is van kockázata: mindenféle irritációt, bőrallergiát okozhatnak. Akkor ugyanez a helyzet a sminktermékeknél is.

PA: Igen. Nagyon nem mindegy, mit kensz magadra! Borzasztó veszélyei vannak az ilyen termékeknek. Hogy most csak egy példát mondjak: a fényes szemhéjpúderek fém alapúak. Csak az nem mindegy, ez milyen fém! A szemhéjunkon ráadásul nagyon vékony a bőr, a közvetlen érintkezés gyulladást, kiütést, allergiás reakciót okozhat. Sok nőnek van rejtett fémallergiája és bevizsgálatlan termékek allergiás tüneteket, komoly szemgyulladást is okozhatnak.

Az eddigi letöltőket hogyan jellemeznéd? Fiatalabbak? Idősebbek?

PA: Teljesen vegyes! Szinte egyenlő mértékű az érdeklődés – az egészen fiatal lányoktól elkezdve az akár tetovált szájú, idősebb nőkig töltötték már le az applikációt és küldtek be szelfit. Ezért is tartottuk fontosnak, hogy olyan alapsminkkel indítsunk, ami életkortól független. Először picit féltem, hogy nem fogja meg ez a fiatalokat, akik mondjuk látványos tutorial-okhoz szoktak, de ők is egyre többen vannak. Szóval abszolút változó a felhasználók életkora – és ezt így is szerettem volna.

_tom0041.jpg

Látsz különbséget itthon és külföld között?

PA: Sok külföldi országban olyan, mintha a második tinédzserkorukat élnék a nők 40 felett: csinosak, divatosak, szívesen próbálnak ki új dolgokat mindamellett, hogy tisztában vannak azzal, mi áll jól nekik. A közértbe se mennek le egy kis smink nélkül. Nemrég voltunk a férjemmel, Attilával Dubaiban: ott a nőknek csak a szemét látni, azt pedig pont emiatt erősen hangsúlyozzák. Alapvetően teljesen másképpen sminkelem magam nappalra és estére: két nap múlva azt vettem észre magamon, hogy sokkal erősebben sminkelem a szemeim, „estire” – mert ezt látom az utcán. Bízom abban, hogy itthon is szép lassan, egymás példáját követve, inspirálódva a többi nő által – ezek a rossz szokások, az egész mentalitás megváltozik majd. A divat így működik: a tömeg inspirálja az ember egyéni szokásrendszerét. Ez a napi 15 perc „énidő” – amit az applikáció a reggeli, alapsminkre szán - remélem egy pozitív láncreakciót vált majd ki. Azzal, hogy foglalkozol magaddal, a saját napodat teszed jobbá. Ha sminkelsz – magaddal foglalkozol. Akkor nem főzöl, nem takarítasz, nem kutyát sétáltatsz – és a magára szánt idő minden nőnek jár! Ennek egy belső igénynek kell lennie.

Hogyan működik a Beautystic?

Az applikáció letöltése és egy 10 másodperces regisztráció után elküldesz egy selfie-t magadról. Ennek segítségével történik a karakter-beazonosítás 24 órán belül (amit képzett, valódi sminkesek és nem egy arcfelismerő szoftver végez), ami után egy teljesen személyre szabott videó-oktatást kapsz. Ezt csak egyszer kell letöltened a telefonodra. Ezután annyiszor nézed meg, ahányszor csak akarod. Kézügyességtől függően, körülbelül három hét alatt válik rutinná a tökéletes smink elsajátítása.  Ezen kívül egy a Te sminkedhez szükséges terméklistát és ecset ”kisokost” is kapsz e-mailben, ráadásul nem olyan csodatermékeket ajánlanak neked, amiket minimum külföldről kell rendelned és borsos áruk van, hanem különböző árkategóriában, a közeli drogériákban fellelhető alap termékeket.

page_1.jpg

Hogy miért van létjogosultsága ennek az applikációnak?

  1. Még ha otthonosan is mozgok beauty-körökben és abban a hitben élek, hogy „ki tudom magam sminkelni” – sokszor elgondolkodom azon, vajon tényleg jól csinálom? Valóban jó helyre teszem fel a pirosítót, csak azért, mert még nem röhögtek ki és nem szóltak érte?
  2. A mai világban, amikor bármilyen önjelölt, unatkozó lányka szerezhet magának milliós követőtábort a kanállal/celluxxal, bármi egyébbel magát vakolós videóival – talán érdemes lenne profitól tanulni…
  3. Ahogy az öltözködésben is, a sminkelésben is erősen hiányoznak az alapok. Ami persze fejleszthető!
  4. Átlag nőnek a világ egyik legkönnyebb dolga hezitálva válogatni a drogériák kínálatából és elveszni a cikkek, termékajánlók tengerében. Azt hiszem, én itt veszítem el a legtöbb időt – ha éppen egy-egy új terméket kell beszereznem.
  5. Évtizedekig sminkelheti magát valaki helytelenül anélkül, hogy erre bárki is figyelmeztetné.
  6. Ideje lenne leküzdeni azt a tévhitet, hogy „az sminkeli magát, akinek szüksége van rá”.

A Beautystic már letölthető iTunes-ról, Androidra pedig márciustól elérhető! 

fotók: Bozó Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr158423352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com