Miért ne olvass „mit tegyél/vegyél mielőtt X éves leszel”-jellegű cikkeket?

Mibe fektesd a pénzed ebben a szezonban? Mit ne tegyél 30 éves kor felett? Mit tegyél meg, mielőtt betöltöd a 30-at? Erre a 10 darabra okvetlenül szükséged van! Ismerős? Hát akkor kattints! Hogy legközelebb ne kattints.

Egy online szerző, szerkesztő és blogger tudja, hogy nagyon népszerűek a „mit ne tegyél miután elmúltál 30”, vagy „tedd meg, mielőtt…” és „akárhány dolog, ami menő ebben a szezonban” vagy éppen az „X termék, amivel rendelkeznie kell egy 30-as nőnek”-jellegű bejegyzések. Ezek „kattintékonyak”. Mit ígérnek? Vicces megfogalmazásokat és a listaszerű szerkesztést – ami könnyen, gyorsan olvasható, szórakoztató „tartalom”. Tudod, mit kapsz azért a néhány perc figyelmedért cserébe. Meghatározott és következetesen kommunikált számú állítást, nagy agymunkát pedig nem igényel ezek feldolgozása a részedről. Az egyik tehát a termékajánló, a másik pedig amelyik megmondja, „hogyan is éld az életed”. Nem feltételezem a tudatos szerkesztői gyakorlatot ezek mögött, azonban nem elhanyagolható szempont az a mögöttes üzenet, amit talán nem is szándékosan sugall az adott cikk kreálója (írni nem kell tudni ehhez).  A cél? A szórakoztatás és a szórakozás – ami a szerzőnek is jó, ha minél egyszerűbb munkával minél nagyobb érdeklődésre tarthat számot és neked is „pihentető” az olvasása. Szórakoztatóak, amennyiben kritikai érzékkel tudod ezeket kezelni.

street-style-accessories-2015-mbfwa-fashion-week-australia.jpg

A magyar online médiában jól bevált gyakorlat nemzetközi vagy akár itthoni oldalakat figyelni – majd megírni ugyanazt, jobb esetben egy kicsivel később (ki emlékszik…?). Az igényesebb kreáló (azért is nem szerző, mert a szerző Ír, minden esetben tisztelet a kivételnek) még talán hozzá is tesz valamit. Ezek pedig gyakorta burkolt (vagy éppen nyílt) termékpromóciók (ami önkéntes is lehet az adott oldal részéről – éljen az üzleti mentalitás), amit érzelmi ráhatással és az énképed megingatásával nyomnak le a torkodon. Mert bírálatot fogalmaznak meg – nem lehetsz tiszteletbeli „30-as nő”, ha nincs Olyan cipőd. Vagy Olyan ruhád, meg kortárs kép a faladon. Ha pedig ezek külföldi oldalaktól „kölcsönvett” tartalmak – a kreáló sokszor arra sem veszi a fáradtságot, hogy az adott listát az itthoni kontextushoz, kultúrához, értékrendhez és bérezéshez hangolja. A reklámok és a látványos leértékelések, akciós napok úgyis kijelölik az utat, mire költsd a pénzed. Ezek a listák viszont burkolt gyalázást fogalmaznak meg: nem lehetsz igazi ilyen-olyan nő, ha ezekbe „nem fektetsz be”. Nem lehetsz „teljes értékű”. És sajnos ezzel a legtöbb szerkesztő sincs tisztában. Hatásosabb reklám, ha akár a követett és látatlanban ismert, „girl next door” szerkesztő mondja meg, mit tegyél és vegyél? Hisz kialakulhatott magával az oldallal egyfajta érzelmi kötődés, így a szavukra is jobban adsz, mintha csak látnál egy óriásplakátot valahol.

shopping-bag-street-style.jpg

A másik probléma az „életvezetés”. Jogosan érezheted magad kevésnek, elmaradottnak, ha nem azok a dolgok foglalkoztatnak, amit „25 éves kor felett okvetlenül tegyél meg”? Az életkor (sajnos) egy címke. Egy olyan címke, amit korlátlanul, bármire ráragaszthatunk, nem tükrözi azt, aki „viseli”. Azt hiszem, mindenki ismer rendkívül érett és felelősségteljes, tudatos nagyon fiatalokat és céltalanul lézengő, gyerekes idősebbeket. Valós és hasznos útmutatók ezek, az élet iskolájához? Használhatóak és relevánsak, ha egy 36 éves testben egy 17 éves „agy” működik? Igenis érezd magad rossznak, ha éppen 30 éves korodban nem azokat a dolgokat tartod fontosnak, amiket a szerkesztő annak tart és gondolkodj el az életeden. (Érzed az iróniát?) Sokkal fontosabb a saját utunkat járni, a saját tempónkban haladni, mert így fogjuk megtalálni önmagunkat. Így fog egyszerre haladni az, aki vagy és akinek képzeled magad. Ezek a cikkek ugyanazok a társadalmi elvárások mint amiket az ember a környezetétől hall: mikor házasodtok már össze? Összeköltöztetek? Még nem?? Mikor jön már a gyerek? És szép lassan, előbb-utóbb beadod a derekad – mert elhiszed, hogy akkor jársz jó úton, ha megadod ezeket a dolgokat a környezetednek. Hogy akkor jó, ha ezek a hangok elhalnak, ha elégedettek. Jóra vezet, ha valahol azért házasodsz már meg és vállalsz gyereket, mert „ez a normális”, „ezt illik”, hisz mindenki csak ezzel jön? A te korodban? Egy boldog, hosszú házasság elébe nézel és éretten, felelősségteljesen fogsz gyereket vállalni… Menj férjhez, nősülj meg, szülj vagy éppen ne vállalj gyereket és legyél akár 20, akár 40. Ne akkor és ne azért hozz meg a Te életedet befolyásoló döntéseket, amikor a környezet ezt sugallja. Mert ezek belső döntések.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr468529808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.04.01. 11:09:21

Nem értem ezt a posztot. Fel akarod számolni a blog.hu-t? :)
Az összes reklámozott blog ilyen, az általad (is) kritizált szennyel és meztelen nőkkel van tele, tisztelet a ritka kivételeknek...

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com