A divat üzlet, na de ekkora?

Az informatikai cégek okosórái és az autógyártók életérzést sugalló termékei után már fegyverkonszernek is trendik akarnak lenni. A marketing szex-kisbaba-kisállat „szentháromsága után a divat az, amivel szintén mindent el lehet adni? De vajon milyen értékek társulnak ezekhez a cégekhez? A cél végtére is az életérzés eladása, na de mi mindenre tehetjük rá a logónkat?

Nem csak fast fashion cégek és nagy divattervezők egyesítik erőiket. Informatikai cégek, autógyártók és most már fegyvergyártók is a divatipar bevételéből szeretnének részt hasítani maguknak? Először nem akartam hinni a szememnek, amikor a párom átlinkelte a Portfolio „Hódít a bizarr ötlet – gyilkolj divatosan!” cikkét (Mi ez a cím?), ami a Kalasnyikov „termékpalettájának” bővítéséről szólt. A cikk szerint a kézilőfegyver-gyártó konszern még idén 60 oroszországi üzlet megnyitását tervezi, mivel azonban a céget ért támadások előtt a termékeik 70%-át az európai és az amerikai piac vette fel és igyekeznek a hazai piacukra koncentrálni, kérdéses, hogy mikor jelentik be a más országokra irányuló terjeszkedést (Mennyit érnek vajon a nyugati szankciók?). A cikkben szerepel az is, mely szerint több hadiparral foglalkozó cég (katonai ruházat és páncélozott harcjárművek) lépett be az orosz divatpiacra és remélik, hogy a divattermékeket ugyanúgy a „keblükre ölelik” majd a vásárlók, mint az eredeti repertoárt. A cég marketingigazgatója azzal is érvel, hogy a Caterpillar és a Ferrari bevételének is a 10 %-a a nevükkel eladott ruházati termékek eladásából folyik be.  

porsche.jpg

Még a 2000-es évek elején a Caterpillar, a Deere és a Harley-Davidson az elsők között volt, akik kiterjesztették jelenlétüket a divatiparra is. A cégek által gyártott gépekhez kapcsolt olyan pozitív értékek, mint a masszívság és az erő, megjelentek a divattermékeikben is. Elnyűhetetlen bakancsok, és a tipikus „amerikai életérzés” bőrdzsekik? Az egész terjeszkedés lényege, hogy a céghez társított értékeket átültetik más iparág termékeibe is. Hogy a strapabíróság, mint kulcsfogalom ugyanolyan jellegzetesen központi szerepet töltsön be a bakancsoknál, mint a munkagépeknél. Bár nem maga a CAT gyárt(at)ja ezeket a termékeket, 1994 óta értékesíti magát a brand licenszjogát a sapkák, cipők, csizmák, kesztyűk, órák gyártásához, fontos azonban, hogy ezeket a termékeket mind a megbízható, sárga CAT logó miatt vesszük meg. Na de milyen értékeket társítunk a Kalasnyikovhoz? Propagáljuk a fegyvereket, azáltal a személyi sérülést és a halált, az erőszakot még ily módon is? Nincs még eléggé fetisizálva az erőszak a mai világban? Csak remélni merem, hogy Európa erre nem lesz nyitott.  

notcentralcats1.jpg

Porsche és Ferrari: sebesség, száguldás, jellegzetes dizájn. Életérzés. Életérzés és gondolkodás, melyet nem szűkíthetünk le „csak” autókra. A Porsche 2003-ban alapította meg a Porsche Design-t, habár a 20. század első felétől működtettek már dizájnstúdiót és forgalmaztak pólókat, táskákat, órákat, napszemüvegeket. A Porsche P’1000 Fashion mérnöki luxust sugalló termékeit még a New York Fashion Week keretein belül (amit, mint tudjuk a Mercedes Benz szponzorál) is bemutatják. Maga a modell egyszerű: ha van egy elismert, bejáratott brand, aminek a logója, az ami körül kialakult értékek stabil képzetet alakítottak ki a vásárlók fejében, akkor ezt meglovagolva több termékágazatot is létre lehet hozni sikeresen, kialakítva egy teljes körű márkahűséget. Már akkor tőlem vegyél minden mást is, nemde?

porsche-10.jpg

Ti be, mi ki, avagy egy láb nem láb?

Amint látjuk számos cég szeretne utat törni a divatban, nagy divatmárkák pedig egyre inkább kifelé (is) kacsintgatnak: Christian Lacroix papír-írószereket tervez, IPhone-tokja ma már mindenkinek van, a belsőépítészetbe, lakberendezésbe (és a turizmus-vendéglátásba) való betörés pedig számos márka „egyik lába”. Van már Palazzo Versace és Armani Hotel Dubai-ban, még ha nem is birtokolják, mindenképpen tervezik: Diane von Furstenberg-től Karl Lagerfeld-ig számos dizájner nevéhez köthető egy-egy szálloda (vagy rezidencia) kialakítása. De még ha nem is gondolkodnak ekkora volumenben, a spektrumot akkor is szélesítik: így előbb-utóbb ékszer-, táska-, parfüm-, (dekor)kozmetikai kollekcióval rukkolnak elő egyre többen, annál „több lábon” áll  cég. Egy láb pedig már nem elég, a mai világban?

palazzo-versace-hotel_dubai_vanitas-restaurant_modified.jpg

A Palazzo Versace Dubai Vanitas étterme

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr688718112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com