Couture, konceptualitás és egy kis hip hop
Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam 2017 SS

A sportostól a konceptuális divaton át a lélegzetelállító couture-ig: július 1 és 11 között rendezték meg a 2017-es tavaszi-nyári kollekciókat felvonultató divatbemutatókat a Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam keretein belül.

dm2.JPG

Liselore Frowijn az egyik legígéretesebb holland tervező - show-ja életre szóló élmény volt

A hollandok szinte legendásak arról, hogy biciklivel járnak: ez akkor sincs másként, ha éppen a divathétre igyekeznek, Louboutin-sarkakon. A magas népsűrűség és az intenzív mezőgazdasági termelés miatt Hollandiában kiemelten fontos a környezetvédelem, az újrahasznosítás: a „sportos” életmód mellett a tudatosság is erőteljesen jelen van a kollekciókban. Számos tervező vonultatott fel újrahasznosított, organikus alapanyagokból készült kollekciót, ami mindenképpen követendő példa – ha már a divatipar a világ egyik legszennyezőbb környezetága; amellett, hogy élő diskurzus is folyik az országban a divatipari túltermelésről és a kidobásra ítélt (ruha)feleslegről.

dsc_1365.JPG

Sajnos csak a divathét utolsó 3 napján volt szerencsém részt venni, de a holland kreativitás nagy merítéséből – több, különböző célcsoportot megcélzó és számtalan stílust követő márkákból – kaphattam ízelítőt. Habár a szinte legendás Iris van Herpen „kinőtte” a határokat (egy tehetségben igencsak a nyomdokaiba lépő) erőteljes új generáció tapossa a sarkát a nagyvilág divatfővárosaiban. Számtalan szemtelenül fiatal divattervező mutatta be munkáit az eseményen és ahogy megtudtam, világszerte egyre nagyobb sikereket érnek el, még ha csupán néhány éve is „repültek ki” az iskolapadból:  csak úgy, mint ahogy itthon is, bontogatja szárnyait az Új Generáció, akik a lokális ismeretség mellett Párizsban, Londonban, Milánóban is figyelmet követelnek maguknak. Vajon ez minek köszönhető? A határokat teljesen lebontó közösségi médiának, aminek köszönhetően a világ bármelyik táján értesülhetnek munkásságunkról és csak egy kattintás utolérni bárkit? A divatfővárosok pedig egyfajta „kreativitásválságban” lennének? Vajon a befutott, elismert nagy nevek mellett kevésbé tudnak érvényesülni az elsőszámú divatdesztinációkban a „vérfrissítő” feltörekvő tervezők? Az amszterdami divathét jelentős nemzetközi érdeklődésre is számot tart. Az egyik bemutató előtt volt szerencsém eszmefuttatásba bocsátkozni egy párizsi bloggerrel: aki repesve örült annak, hogy Budapestről jövök, hisz „az Új már nem Párizsban van, hanem olyan városokban, mint Budapest és Amszterdam”.  

zyanya.jpg

Zyanya Keizer lélegzetelállító részletei

Az újdonság erejével nem volt gond: számos – a komfortzónából a konceptualitás irányába bátran ellépő dizájner, mint például Sunanda Chandry Koning vagy éppen a Les Soeurs Rouges mutatta be igencsak látványos és artisztikus kollekcióját. Rendkívül erősen jelen voltak a couture-jellegű, gazdag kézimunkával készült darabok is: Esmay Hijmans, Liselore Frowijn vagy éppen Zyanya Keizer kollekciója lélegzetelállító volt. Geometrikus „pattern blocking”: Frowijn bemutatója a divathét egyik csúcspontja volt számomra: olyan teátrálisak voltak a bemutatott ruhadarabok, hogy még a több mint 3 méter magas, egzotikus virágokból épített set design sem terelte el róluk a figyelmet. A tervezőnő kollekciója egyszerre idézte India csodálatos szöveteit és azt art deco mértani vizualitását ultramodern formában. Zyanya Keizer darabjait pedig szinte tetőtől talpig különleges, a ruhákat tetőtől-talpig beborító, 3 dimenziós gyöngyhímzés díszítette. Esmay Hijmans kollekciója további kérdés nélkül felér egy Prada-val: a fiatal dizájnert a gazdag anyaghasználat és a szemet gyönyörködtető, aprólékos díszítések jellemzik, amiket maxi hosszokon, overallokon és magasderekú trapéz szabású nadrágokon valamint apró, melltartószerű crop topokon mutatott be.

dsc_1494.JPG

Les Soeurs Rouges finálé

Tess van Zalinge kollekciója szintén nagyon látványos volt: gyönyörű printekkel dolgozott a tervező, amiket alakot követő body-kkal vagy éppen robosztusabb, plasztikus sziluettekkel, plisszírozással valamint hátul teljesen nyitott szoknyákkal társított. Az inspirációja? A fehérnemű és az utcai viselet közötti határok feszegetése. A lezser, sportwear-vonal is erőteljes volt a felvonultatott darabokon. A Two Legged Creatures, a Futura és a TRINCHBECX is mind az 1990-es évek hip hop kultúráját ötvözte a legújabb sportruházatot idéző trendekkel. Nem hiányozhattak a meglepő párosítások sem: klasszikus T-shirt szatén midiszoknyával? Igen! Babarózsaszín lakk kabát és a pulóverbe „épített”, kúpszerű melltartórész, amit Gaultier és Madonna Blonde Ambition turnéját idézi, vagy éppen fehér blúzon viselt „partedli” a TRINCHBECX kollekciójában? Simán!

dm1.JPG

Pillanatkép a Two Legged Creatures táncos performance-szal fűszerezett show-járól

A cikk a Divat&Marketing 2016 augusztusi számában jelent meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr699835584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com