Fresh, young and classy

Néhány hete debütált a magyar alapítású nemzetközi férfimagazin, a Mandrawn. Az alapítóval és egyúttal főszerkesztővel, a férfi stylist Balla Fridával beszélgettem értelemszerűen a férfidivatról és annak irányairól itthon és külföldön, melegek és heterók stílusáról, független lapokról és a magazinok hanyatlásának utópiájáról, valamint egy magazin esszenciájáról és az indulás nehézségeiről.

frida1_modified.jpg

Az angol nyelvű, nemzetközi, két különböző címlappal kapható Mandrawn azoknak a metropolita férfiaknak szól, akiknek a divat és a stílus mindennapjaik szerves részét képezik. Ha két szóval jellemezhetnénk? Young & Classy.  „A Mandrawn számomra elsősorban egy életérzés, amelyből végül megszületett a magazin. Fontosnak tartom, hogy a férfiakkal is ugyanúgy foglalkozzunk, mint a nőkkel. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy mindennel nem lehet egyszerre: specializálódni kell, akkor leszünk jók az adott területen és akkor válunk igazán hozzáértőkké. Nos, én a férfiakat választottam a stylist pályafutásom alatt, így evidens volt számomra, hogy a magazin is férfiközpontú lesz. A férfiaknak nagyon nagy igényük van a minőségre és nagyon nyitottak a stílusra, minden tévhittel szemben merem ezt állítani” – mondja Frida. A Mandrawn első számának létrehozásában kilenc fotóssal működött együtt a világ számos nagyvárosából, továbbá nyolc stylist, 11 model, 11 ügynökség és 11 további közreműködő munkájának gyümölcseképpen született meg az első szám. „Számos márka támogatott minket, nélkülük nem jöhetett volna létre egy fotózás sem. Ahogyan a fordítóm, Egyed Péter és a grafikusom, Gábor István Karaba nélkül sem. Őket hívom a Mandrawn családnak, mivel az első szám megalkotásához mindenki maximálisan oda tette magát” – meséli.

Mi volt az a pillanat, amikor eldöntötted, hogy belevágsz a Mandrawn-ba?

frida3.jpgFrida: Középiskolás korom óta szeretnék egy magazint, két éve  még nagyon lehetetlennek tűnt. De rá kellett jönnöm, hogy csak a kishitűségem áll a magazin és a megvalósítása között. Fél éve jöttem rá erre, másnap reggel felkeltem és elkezdtem kidolgozni a Mandrawn koncepcióját. Nagyon szerencsés vagyok, mert olyan családban nőttem fel, ahol szabadnak neveltek.

Nem kis előkészítést előz meg egy ekkora munkát, projektet mint egy magazin létrehozása. Mi volt a legnagyobb nehézség számodra az előkészületek során?

Frida: A legnehezebb számomra az önkontroll volt, mert a saját tempómban és a saját rendszeremben kellett dolgoznom, csakis saját magamnak. Ami nagyon jól hangzik, de nem egyszerű. Egy fotózás, vagy forgatás aránylag hamar véget ér és az előkészületek se szoktak fél évig tartani, mint ebben az esetben. De nagyon sokat tanultam magamról is ez idő alatt és ez mára nem okozna nehézséget.

...rá kellett jönnöm, hogy csak a kishitűségem áll a magazin és a megvalósítása között.

Mi volt az, ami pedig gördülékenyen ment?

Frida: A brand felépítése, úgy értve, hogy a névválasztás, az irány belövése... Ezek csak úgy zúdultak rám! Egy percig sem kellett gondolkodnom azon, hogy mit szeretnénk létre hozni a Mandrawn által, adta magát az egész.

Férfi stylistként dolgozol - itthon, a hazai piacon hogy látod, milyen lehetőségei vannak annak, aki a menswear területén mozog?

Frida: Szerintem ez egy elég nagy piaci rés. Azt látom, hogy mindenki azt hiszi itthon, hogy a férfiakra nem kell akkora hangsúlyt fektetni. Ez szerintem egyáltalán nem így van, akik megkeresnek azoknak kimondottan olyan stylist-ra van szükségük, aki csak férfiakkal foglalkozik. Itthon nincs igazán tere a menswear-nek, kicsit olyan, mintha csak női divat létezne (persze tisztelet a kivételnek), így azt mondom, hogy akkor ki kell alakítania mindenkinek a saját terét, ahol mozoghat.

Itthon nincs igazán tere a menswear-nek, kicsit olyan, mintha csak női divat létezne (...)

frida_2.jpg
Hogy látod az elmúlt évek tapasztalata nyomán egyrészt a férfiakat megcélzó márkákat és vásárlókat?

Frida: A férfiak esetében ez kicsit más, mint a nőknél. A nők, legyenek bármilyen pozícióban vagy életszakaszban, szeretnek és igyekeznek figyelni magukra. A férfiak esetében kevésbé meghatározó az életszakasz, a pozíció viszont annál inkább. Ha elérnek egy bizonyos életminőséget a keresetük által, akkor a férfiak sokkal könnyebben kérnek segítséget és konkrétan szabad kezet adnak mindenben, nagyon könnyen át tudom őket alakítani a javukra. Mint vásárlók szerintem egyszerre többet költenek, mint a nők. A márkák is felismerik, hogy a férfiak is erős szépérzékkel rendelkeznek, igénylik a szépet. Tavaly viszont kiborultam. Voltak olyan kollekciók, amiket az én gyomrom nem vett be és ennek hangot is adtam. Idén még egyszer sem borultam ki, de lehet a New York Fashion Week alatt bemutatott kollekciók közül lesz majd olyan, ami kiveri a biztosítékot! :)  Szerintem fontos, hogy a divat kölcsönhatást hozzon létre a márka és a vásárló között. Az is marketing, ha valami nem tetszik a nagyközönségnek.Én mindenképp ragaszkodom a férfiassághoz.

Szerintem fontos, hogy a divat kölcsönhatást hozzon létre a márka és a vásárló között. Az is marketing, ha valami nem tetszik a nagyközönségnek.Én mindenképp ragaszkodom a férfiassághoz.

Mennyire divatérzékenyek a meleg és hetero férfiak? Miben tudnád megragadni a két "csoport" közti különbséget?

Frida: Nagyon egyszerű, két típus van: akit egyáltalán nem érdekel a divat és akit nagyon. Ezt nem is bonyolítanám túl. Nyilván a melegek közt több a divatérzékeny férfi, de egy metropolita heteroszexuális férfi is ugyanannyira tud divatérzékeny lenni. Itthon van egy buta felfogás, miszerint ha egy férfi jól öltözik biztosan homoszexuális...Ezek szerint, ha egy meleg férfi ha nem öltözik jól, akkor heteroszexuális? Nem szeretem a címkéket, fárasztanak ezek a teóriák. Egy férfinál, aki ad magára és a környezetére, ott alapból első helyen van a stílus. Van, akinek ez ösztönös és van, akinek kis rásegítéssel megy csak. Lehet meglepő, amit mondok, de én nem látom a különbséget. Mindkét csoport arra törekszik, hogy jól érezze magát a bőrében és a maximumot hozzák ki magukból. A stílus szerintem egyetemes, emeli a pillanatok minőségét.

13.jpg
Miközben rengeteg magazin példányszáma folyamatosan esik, kétségkívül független magazinok tartják a pozíciójukat és növekvő, erős bázist hoztak létre. Mit gondolsz a nyomtatott magazinok jövőjéről?

Frida: Ez nagyon érdekes kérdés. Alapjáraton pozitívan vélekedem erről, különben én sem indultam volna el ezen a hosszú úton a Mandrawn magazinnal. Megvan az a réteg, aki még mindig imádja a nyomdafesték illatát. Lehet itthon nincs akkora kultúrája, de külföldről nagyon sok visszajelzést kapok ezzel kapcsolatban. Természetesen az is a cél, hogy itthon is lassan elinduljon valami.

Melyek azok a tényezők szerinted, amelyek miatt megvesznek és pont, hogy nem vesznek az emberek újságot?

Frida: Ez esetben én a divatmagazinokról tudok beszélni, mert azok terén van tapasztalatom.  Az internet világában az emberek vágynak a különleges impulzusokra és egy minőségi magazin ezt meg tudja adni. Egy jó magazin olyan, mint egy jó vacsora vagy bor. Meg kell találni azt hangot, ami speciális és amit egyből a Mandrawn magazinnal kötnek össze. Ezért van az, hogy minden magazin egy kicsit más, de tényleg egy kicsit. Emiatt kell tartani elejétől fogva azt, amit kitűz valaki megvalósítandó célként. Mert időbe telik, amíg megismerik, megszokják és végül magukénak éreznek az emberek valamit. Ez idő, de csak így lehet eljutni a vásárlókhoz. Konkrétan és tisztán kell, hogy lássák, hogy mit képviselünk.
Amiért nem vesznek az elég egyszerű: vagy nem érdekli őket vagy nem jutott el hozzájuk az üzenet. Vagy egyszerűen az adott magazin nem egy „lakossági magazin”, sem árban sem tartalmilag.

Amiért nem vesznek az elég egyszerű: vagy nem érdekli őket vagy nem jutott el hozzájuk az üzenet. Vagy egyszerűen az adott magazin nem egy „lakossági magazin”, sem árban sem tartalmilag.

1s.jpg
Melyik lap szolgáltatott amolyan "best practice-t" számodra és mivel?

Frida: Én a Mandrawn-t a GQ és a Fucking Young magazinok közé pozícionáltam. Klasszikus, de nem annyira, mint a GQ; fiatalos, de nem hajlik  teljesen az alternatív felé. Egyszerűen csak "young & classy"! Nem fél újítani, de közben megtartja a klasszikus formákat. Igazán nem tudnék kiemelni mást, mert nagyon figyeltem arra, hogy az a "kicsit más" az teljesen a saját meglátásaim és stílusérzékem alapján épüljön fel.

Mik a távlati terveid a Mandrawn-al kapcsolatban? Mi lesz a next step?

Frida: Mindig a következő lépésre figyelek csak, de úgy gondolom, most ezt is kell tennem. Vannak terveim, de előre nem szokás ezekről beszélni. :D

A Mandrawn magazint Budapesten a Klauzál13-ban éred el vagy a webshop-on keresztül, hamarosan pedig a világ számos pontján megtalálható lesz!

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr1112177768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com

süti beállítások módosítása