Uniszex utópia?

Évek óta egyre erőteljesebb tendencia az uniszex márkák térhódítása, valamint az aktuális szezonokban is nagynevű divatházak egyre „közelítőbb” kollekciót álmodtak meg nők és férfiak számára. De vajon mennyire befolyásolja a vásárlást az egalizáló gender-szempont szemben a puszta esztétikával? Mégsem jöttek a nők és a férfiak külön bolygóról és hasonlóbb az ízlésük, mint gondolnánk?

Valami elkezdődött

A divattól sosem állt távol a nemekre jellemző jegyekkel való játék: míg először felháborodást okozott, hogy nő nadrágot visel és az is, amikor Jean-Paul Gaultier kifutóján az 1980-as években férfi szoknyát – a tervezők időről időre visszanyúltak ilyen elemekhez. Az androgün – mint női és férfi jegyeket egyaránt viselő – (szépség)ideál immár a 2000-es évek óta jelen van a divatszcénában, a minimalista divatirányzat pedig kirobbanthatatlannak tűnik – ahol is kevésbé dominánsak a nemi jegyek. Az egyre nagyobb teret hódító sportos trendek szintén nélkülözik a feminin stílusjegyeket. Számos szakember az uniszex trendet egyfajta eszközként ünnepli, mely nemi egyelőséghez vezet – és az utópia, valamint disztópia filmekben is egyező öltözéket viselnek a nők és a férfiak. Valóban ez lenne a végcél? Eleanor Robinson - a Selfridges áruház menswear buying (férfidivat beszerzési) menedzsere – nyilatkozta még 2014-ben a Guardian-nek, hogy nem csak a nők körében növekvő tendencia, hogy férfiosztályon szemezgetnek és egy letisztultabb, maszkulinabb esztétikát keresnek (a valódi „boyfriend jeans”-t), a férfiakra is jellemző, hogy átcsábulnak a női osztályra.

mei-kawa-sounds-of-silence-aw16-campaign-1.jpg

A divatipar válsága és az uniszex bemutatók

Mára egyre több divatmárka nem csak a szezon közvetlen kezdetekor mutatja be kollekcióját a korábbi rendszer megbolygatásával, de a női és a férfi darabokat is egy időben küldi a kifutóra egyre több divatház. Az átfedések pedig egyértelműek: ha csak az aktuális kollekciókat nézzük, a Gucci, Moschino, Michael Kors vagy éppen Ralph Lauren, Paul Smith vagy a Bottega Veneta repertoárjában is élvezheti mindkét nem kegyeit ugyanaz az alapanyag és sziluett, Julien David kifutóján például ugyanazt a ruhadarabot női és férfi modellen is láthattuk. Hasonlóbb lenne a két nem ízlése, mint gondolnánk? Egyfajta mesterséges kreáció lenne a két nem jegyeinek éles elválasztása? Vagy a nemi szerepek „válsága”, a férfiszerepekbe „kényszerülő” nők és az „elnőiesedő” férfiak jelennek meg ily módon?

„Az uniszex nekem mindkét nem jegyeinek vegyítését jelenti. A kollekcióimban uniszex, a női és a férfi darabok is megtalálhatóak, így kiegyensúlyozottabb a hangulata. Úgy, hogy uniszex márkaként férfi és női darabokat is kínálok, nagyobb vásárlóréteget fedek le, mint ha felvállalnám a „csak” uniszex vonalat. Míg például Ázsiában sokkal merészebbek a vásárlók, az én ruháim ott egyáltalán nem számítanak extrémnek. Itthon óvatosan kell kommunikálni. Vékony jég az uniszex, sok vásárló megijed ettől” – meséli Kasza Emese, a MEI KAWA alapítója és tervezője. A márka alapítása, 2010 óta izgalmas szereplője a feltörekvő hazai divatmárkák közegének, ruhadarabjaira jellemzőek az építészet inspirálta elemek mellett a skandináv és a keleti stílusjegyek is. De vajon mennyire motiválja vásárlóit a nemi egyenlőség szempontja, az esztétika és a funkció mellett? „Kétségkívül van olyan vásárló, aki kifejezetten uniszex darabokat keres és így talál rám. A MEI KAWA vásárlóinak nagy része a kreatív szakmából érkezik, fogékonyak, érzékenyek és igénylik azt, hogy különbözzenek az átlagtól. Azonban azt gondolom, hogy jelentősebb az a réteg, akinek az az esztétika tetszik, amit képviselek; emellé kap egy kis nyitottságot is minden termékkel” – mondja Emese.
mei-kawa-sounds-of-silence-aw16-campaign-2.jpg

Az uniszex és az értékesítés

Az elmúlt években dinamikusan növekvő piacról számolnak be a jelentések a férfidivatban, az uniszexnek ez kétségkívül kedvezhet. Ezenfelül számos nagy divatházat érte kritika nemrégiben, hogy „valós” méretekben nem érhetőek el a termékeik. Az uniszex márkák sok esetben nagyobb méretskálát fednek le, a kevésbé testkövető szabásnak köszönhetően több emberre passzolnak. „Az uniszex értelemszerűen eltér a szokványos méretezéstől – a férfi S, női M-nek felel meg. Mindkét testalkatra megfelelőnek kell lennie a daraboknak, nincs külön méretezés, ezért minden egyes darab pontos méretét tüntetjük fel. Sok vásárló megijed egy – az övénél nagyobb – címkétől. Mindezek mellett a férfiaknak mások a vásárlási szokásaik is, hogy az uniszex mennyire kerül be a mainstream divatközegbe, az a jövő zenéje”- mondja Emese.
mei-kawa-sounds-of-silence-aw16-campaign-4.jpg

MEI KAWA Sounds of Silence kampány (16AW), fotók: Hencz Péter

A cikk eredetileg a Divat és Marketing 2017. februári számában jelent meg. 

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr5712277409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com