„Nincs tökéletes alak, csak tökéletesre szabott ruha”

Az Emporiumé tényleg egy sikertörténet. A márka lassan 30 éve van jelen sikeresen a piacon, immár a harmadik generáció veszi át az irányítást a családi vállalkozásban. Szezononként körülbelül tízezer ruhadarabot készítenek. Néhány kötő- és varrógéppel indultak, mára öt üzletük van Budapesten, de közben beözönlöttek az országba a kínai termékek, a külföldi cégek, átalakult teljesen az iparág és átvészelték a gazdasági válságot is. Tele vannak tervekkel és töretlenül tartanak előre. 2018-ban három területre fókuszálnak: a márkaépítésre, a kiszolgálás, a vásárlói élmény tökéletesítésére valamint a kollekció teljes megújítására, miközben izgalmas együttműködésekre is számíthatunk tőlük. 

_dsc9059.jpeg

Téglánként birodalmat

„Nagyapa mesélt a ’33-as válságról, az lecsengett három év után. Egyszer jónak és rossznak is vége lesz, csak ki kell tartani! Arra viszont nem számítottunk, hogy a 2008-as gazdasági válság ennyire elhúzódik” – emlékszik vissza Csapkai Ildikó, az Emporium ügyvezető igazgatója erre az időszakra. „A legnagyobb fájdalmam volt, hogy el kellett küldenünk azokat a munkatársakat, akikkel ott voltunk együtt a kezdetektől, akikkel közösen építettük fel a céget. Így is majdnem amiatt véreztünk el, hogy túl sokáig megtartottuk az embereket. Másfelől minden változásban benne van az új kezdet lehetősége” – meséli. A válság begyűrűzésével 14 üzletüket voltak kénytelenek bezárni, azelőtt kétévente újat nyitottak, a lejtő alján 2013 után tudott megállni a cég.

page_15.jpg

Ildikó 1981-ben indított egy kötödével. Mindent maga csinált, hamar rájött, hogy a gyártás és az értékesítés egy kézben tartása egyfelől kevésbé teszi kiszolgáltatottá, másfelől nagyon értékes a vásárlóktól kapott közvetlen visszajelzés. A márka kiválóan célozta meg a minőségre igényes, de mégis elérhető árú termékekre vágyó, klasszikusabb darabokat előtérbe helyező közönséget. Számos törzsvásárlójuk évtizedek óta hordja a még mindig kifogástalan állapotban lévő Emporium-darabokat. 1992-ben nyílt meg az első üzletük a Déli pályaudvarnál. „Minden egyes üzletnyitás egyfajta mérföldkő volt a márka történetében, mindegyik másként tett hozzá sokat a céghez” – meséli Takács Viola, Ildikó egyik lánya. Számos hazai márka indult a rendszerváltás után, amelyek mára megszűntek. Nem sokkal az indulás után áramlottak be az országba a külföldi vállalatok termékei, a kínai áruk, majd a fast fashion márkák, az Emporium viszont jól fókuszált a célcsoportjára, rugalmasan működtették a céget, felismerték a változó igényeket, reagáltak és így folyamatosan lépkedtek előre. 

Családi vállalat

A vállalkozást Ildikó szüleivel és férjével, négyen indították 1989-ben. Habár számos hazai családi vállalkozás sorsát veszélyezteti az utánpótlás kérdése, az Emporium esetében ez nem merül fel, immár három generáció dolgozik szoros együttműködésben. Mind az alapanyag mind a készáru beszerzése Ildikó kezében van. Kötöttárut sajnos 2004-ben tudtak utoljára itthon csináltatni: „Itthon már csak nagy gépek vannak, 300 darab alatt nem is vállalnak el megrendelést a cégek, már a fonalbeszerzés is nehézkes lenne, ellehetetlenült a szakma. A ’80-as években még hozzánk jártak a lengyelek és az oroszok pulóverért” – emlékszik vissza Ildikó. A beszerzésért, a gyártásért, a kollekciókért tehát Ildikó felel, a modellek tervezésébe egyik lánya, Viola is besegít, aki 2007 óta dolgozik a cégnél. Nem sokkal később csatlakozott Eszter, az ő területe a logisztika. A programjukba való felvitelért is ő felel, amelyet éveken keresztül fejlesztettek, hogy pontosan nyomon követhessék a készletet, a termékek fogyását. Az üzletekbe hétről-hétre kerül új áru, nincs külön raktárkészletük. Ha valami jól fogy a polcokról, arra gyorsan reagálnak és újabb, hasonló modelleket gyártanak. A modellek tervezése, a gyártástechnológia kidolgozása és a mintadarabok elkészítése „házon belül” történik, majd a termékcsoportokra szakosodott állandó, hazai kivitelező partnereknél történik a gyártás. Az alapanyagokat (értelemszerűen hazai hiányában) francia és kanadai partnerektől szerzik be.

page2_14.jpg

„Ahhoz képest, hogy míg régebben heti 500 blézert is eladtunk és vezető termék volt, ez mára egy szezonban úgy 1300 darab, sokkal lezserebb a divat és puha, lágy, rugalmas anyagból készült blézereket keresnek a vásárlók” – meséli Ildikó. Míg korábban a jó termék valóban eladta magát, mára ez változott. A piaci viszonyok, tendenciák folyamatos követése mellett a marketing és a kommunikáció, a márkaépítésegyre erőteljesebb szerepet kap. Itt jön képbe Zsófia, Ildikó harmadik lánya, aki immár három éve erősíti a céget: „Hiába a jó termék, ha hiányzik egy folyamatos hívószó, akkora a külső zaj, hogy még a leghűségesebbek is eltérülhetnek” – meséli. Ildikó 81 éves édesanyja pedig az adminisztrációért, a könyvelésért, a HR-ért felel, a pénzügyi vonal az ő kezében van. „Ez tartja őt olyan fiatalon” – mondják mosolyogva. A következő generáció (bár Ildikó 7 unokája közül csak egy lány van) pedig lassan a sarkukat tapossa, elmondásuk szerint a szakmához való affinitás megvan a család legfiatalabb tagjaiban is.

A siker titka: nincs tökéletes alak, csak tökéletesre szabott ruha

Úgy tartja a mondás, nem az erős éli túl, hanem, aki tud változ(tat)ni. Ez pedig nagyon illik az Emproriumra. Elmondásuk szerint sikerük titka a hűséges vevőkör: „Még ha mi mindig kicsit tovább is léptünk, az alapértékeink sosem változtak. Szeretném azt hinni, hogy ha betér valaki egy üzletünkbe, az olyan mintha az én vendégem lenne” – mondja Ildikó. Egyik mottójuk a „nincs tökéletes alak, csak  tökéletesre szabott ruha”: náluk minden egyes termék ára tartalmazza a méretre igazítást is. A ruhadarabok klasszikus stílust képviselnek, elegánsak és könnyen hordhatóak, emellett 52-es méretig elérhetőek, azonban ugyanúgy van 19 és 90 éves törzsvásárlójuk is. A plus size piac globálisan egy kiaknázatlan szegmensnek számít, ebben pedig verhetetlen az Emporium, nem igazán akadnakitthon vetélytársaik. Német méretezést követnek, ami nagyobbnak számít. „Sok vásárlónk meséli, hogy máshol egyszerűen alig talál az alkatára való ruhát. Ráadásul nagyon destruktív, ha valaki nem fér bele a saját méretébe. Ami máshol L-es, az nálunk M-es, ennek pedig önbizalomnövelő ereje is van” – meséli Zsófia. Apropó, önbizalom! Viola egyébként stylist is: a márkánál ez egy ingyenes szolgáltatás, bármelyik üzletükbe időpontot lehet vele egyeztetni. „Habár soha nem erőltetek rá senkire semmit, rengetegszer előfordul, hogy olyan darabot ajánlok valakinek, amire először nem is gondolt volna de utána elégedetten távozik az új darabbal” – meséli Viola.

page3_12.jpg

Sikerek és nehézségek

A márka koránt sincs könnyű helyzetben.  Az évtizedek során az összes jó partnerük már tönkrement, egész Európában nehéz helyzetben van a könnyűipar, a fogyasztói társadalom beállítottsága és a minőségre kevésbé (ám az árra annál inkább) érzékeny átlag hazai közönség kétségkívül nehézséget okoz számukra.„Én azt élem meg sikerként, hogy életben van a cég és hogy nincs hitelünk” – mondja Ildikó. Lépésről lépésre építkeztek és haladtak előre, egyetlen egyszer vettek fel hitelt, soha nem vontak be külső tőkét a cégbe. „Az lenne fair play, ha mindenkinek ezen a piacon kellene cégszerűen működnie. Rendkívül vékony a jég és nagyon nehéz megtalálni azt a pontot, ahol a termék minőségi, hiteles vagy és a céget is gazdaságosan működteted” – mondja.

Teljes megújulás és jövőbeni tervek

Idén teljes megújuláson esett át a cég, nyitottak a fiatalabb, igényes és klasszikus dolgokra nyitott közönség felé, az új arculat megengedi, hogy merészebb darabokat is csempésszenek a kollekcióba. Hosszú tervezés és kemény munka előzte meg a váltást. Az új, nőies, barátságos, elegáns és klasszikus arculat Hitka Viktória nevéhez fűződik. Egy kivételével már minden Emporium üzletet teljesen felújítottak. Tele vannak új ötletekkel, terveik közt szerepel egy webshop elindítása: „Az online értékesítés egy nagy kirakat lenne az egész világnak. Mindezek mellett sok visszatérő, külföldi vásárlónk van, akik akárhányszor Magyarországon járnak, meglátogatják valamelyik üzletet és akkor vásárolnak valamit” – mondja Ildikó. További fejlődési lehetőséget a még személyre szabottabb kiszolgálásban is látnak: „Sok vevő esetében igény lenne a darabokra, vásárolnának, de alig van idejük erre, emellett a styling szolgáltatást is fejleszteni fogjuk” – mondja Viola. Abban pedig mosolyogva megegyeznek, hogy bőven vannak még ötleteik!

fotók: Trunkó Bálint

stylist: Lakatos Márk

Illusztráció: Mészáros Lúcia // Illuxtrat

kiegészítők: Victoria Zotti, Parfois, Kazar, Musette, Högl, Lloyd

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr8913820892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com