Míg az online kereskedelemnek exponenciális növekedést jósolnak, addig a hagyományos értékesítés évről-évre radikálisan csökken. Elhamarkodott kijelentésnek bizonyult azonban az üzletek halálának jóslata?
Csupán 3 éve „kiáltotta ki” a hagyományos kereskedelem halálát Marc Andreessen. A legbefolyásosabbak közt számon tartott amerikai tech-befektető az egyik jelentős online – technológiai újításokkal, startupokkal foglalkozó – site-nak, a PandoDaily-nek fejtette ki viszonylag marginális véleményét: Andreessen szerint az internetes kereskedelem teljesen „megöli” a hagyományosat évtizedünk végére. Akinek halálhírét keltik, sokáig él? Sőt: az elmúlt években meginduló tendencia szerint egyenesen fordult a kocka. Hogy csak néhány példát említsek: az Amazon internetes óriás, a Net-a-Porter online luxusáruháza, az amerikai, optikai és napszemüveg keretekkel foglalkozó Warby Parker, a BaubleBar ékszerek és a Bonobos kizárólag online történő értékesítésük után fizikai valót öltöttek.
Látvány és élmény, egy új korszakban
Szó sincs arról, hogy a két csatorna teljesen ki akarná oltani a másikat: pont egymás hiányosságaira, hibáira, a vásárlók eltérő igényeire világítanak rá. Beigazolódni látszik az állítás, miszerint „nem létezik divat érintés és érzékelés nélkül”: számos kutatás igazolja, hogy míg az emberek több mint fele online választja ki az adott ruhadarabot, besétál az üzletbe, próbál és ott vásárolja meg. A modern vásárló már nem tölti azzal idejét, hogy boltról-boltra mászkál és keresi a számára legmegfelelőbb darabot, előre tájékozódik. A többcsatornás értékesítés térhódításának köszönhetően, a mobilplatformon vagy webshop-on kinézett termék az adott márka üzletében kerül végül értékesítésre a recept szerint. A vásárlónak látványra és élményre van szüksége: a valós üzletben és a digitális térben megszerezhetőek azonban nem alá-fölérendeltjei a másiknak, hanem más jellegűek. Összehasonlíthatatlanok és erősítik egymást. A siker kulcsa? Az üzletek oldala felől a régóta fennálló problémák diagnosztizálása és az arra javasolt digitális, innovatív megoldás integrálása.
Új idők, új eszközök
Az internet segít minket abban, hogy a lehető legrészletesebben tájékozódjunk egy adott termékről – ezt az adatrengeteget egy ember nehezen adná vissza. Az okostelefonnal leolvasható QR-kódok tartalmai, a termékekhez valamely módon (például okosvállfák és kijelzők formájában – beltéri alkalmazásnál elterjedt a TFT, ami az LCD-kijelzőknél világosabb és kontrasztosabb képet nyújt) kapcsolt adatok mind a vásárló legpontosabb informálását segítik elő – ezek pedig mind „online-ná” teszik az üzletben nézelődés élményét. A munkáltatók számára például a késő, hanyag beosztottakkal, a vásárlóknak pedig az „alulinformált” vagy éppen „bal lábbal felkelő” eladókkal szemben jelentenek kiváló alternatívát a robotasszisztensek. Egy kaliforniai hardverüzletben már több nyelven beszélő „Oshbotok” segítik a vásárlást, a Toshiba cég pedig tavaly – nagy sikerrel – bemutatta első humanoid robotját is.
Tükrüm-tükröm, mond meg nékem
A leglátványosabb és újfajta élményt ígérő megoldások a „brick and mortar” üzletek számára az okostükrök. Ezekkel az eszközökkel kiküszöbölhetőek a ruhadarabok felpróbálása nyomán testet öltő nehézségek. Több – hasonló szabású, de mondjuk színben eltérő – darabbal zsúfolódunk be a gyér megvilágítású próbafülkébe? Nem merjük megvenni az adott ruhát próba nélkül, azonban az időjárás miatt rétegesen öltöztünk fel és nincs kedvünk levetkőzni? A Neiman Marcus áruház 2015 májusától több különböző helyszínen is teszteli a MemoMi (Memory Mirror) digitális tükreit. A felpróbált darabban a tükör avatárt (testünk háromdimenziós digitális mását) kreál nekünk, amin kedvünkre váltogathatjuk a modell színét és szabását. Megjegyzi a felpróbált darabokat, amiket könnyedén visszanézhetünk, segítve ezzel a döntést majd el is küldhetjük magunknak a végeredményt. A Keonn cég AdvanMirror-jával pedig próba nélkül nézhetjük meg magunkon a kiválasztott ruhákat: a tükör melletti – kijelölt – részre akasztva az RFID-technológia „beolvassa” a ruhadarabot, majd tükörképünkre „vetíti azt”, egymásra rétegezést is lehetővé téve.
Click and brick
Ezek az újítások és megoldások is mind azt példázzák, hogy a hagyományos értékesítés nem szűnik meg, csak átalakul: az üzletek nem csak termékek, hanem kapcsolatok helyszínei is. Ha egy üzlet tartani akarja a lépést a korral, a változó igényekkel, biztosítania kell ugyanazokat az információkat, azt a személyre szabott élményt, amelyek az internetes platformok nagy előnyei közé tartoznak. Mindazonáltal úgy tűnik: az eljegyzés a digitális térben, de maga a frigy akkor is a hagyományos értelemben vett üzletben köttetik. A kulcs a sebesség: nem ijeszthetik meg az újdonságok a vásárlókat, nem szabad akaratlanul is azt éreztetni a vevőkkel, hogy nem tudnak lépést tartani a fejlődéssel, különben megijednek és elzárkóznak.
Az írás a Divat és Marketing 2016-os februári (22. évfolyam 1-2. szám, p. 36.) számában jelent meg, köszönöm Dr. Csaba Anna-Máriának!
képek: Pixabay
illusztráció: Puskás Marcell
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.