Újra galoppolnak a lovagok a Szent Grálért

Szögezzünk le két aranyszabályt már az elején: 1. A költségvetés semmilyen egyenes arányosságban nem áll azzal, hogy mennyire jó a film. 2. Öreg film nem vén film. Monty Python klasszikusát, a Gyalog galoppot néztük meg.

Először, bevallom őszintén, féltem: köztudott, hogy a brit író-színész-animátor csoport humora megosztó. Vagy bejön, vagy nem. Én pedig nem tudtam hirtelen semmit felidézni, amit láttam és a nevükhöz köthettem volna. Sőt, ez az Artúr király és a kerekasztal lovagjainak a paródiája modern szemmel akár hathat ósdin és elcsépelten is. Azonban nem volt mitől tartanom – a film pont annyira morbid, groteszk, durva, banális és pajzán, amennyire még jó ízléssel belefér!

minstrels-2.jpg

Vannak azok az alkotások, amik egyszerűen csak szórakoztatóak és üdítőek.  És vannak azok, amelyek gondolatokat ébresztenek benned, burkolt kis intelligens kritikát vetnek fel, ezek legyezgetik intellektuális hiúságodat. Bármilyen korban, korszellemben készültek, aktuális helyzetre levetíthető társadalomkritikát fogalmaznak meg. Számomra ez az utóbbi volt -  felfedeztem benne az emberi természetet és a hatalomvágyat – a totalitárius rendszerek jellemzőit, az egyeduralmat – mi alapján ragadhatja valaki magához az irányítást? Mennyi „lényegtelen” dolog ruház fel hatalommal embereket? A film mondanivalója magában hordozza a vallás kérdéskörét is, vagyis hogy istene nevében mi mindenre képes a hívő, mennyi – egyébként elítélendő – dolgot legitimizál az, ha felszenteljük és a hit hevében tesszük meg.

Megjelennek benne a társas kapcsolatok, az ember és ellenségei: sosem vezet jóra, ha egy előtted álló ellenséget, „mumust” vagy netán problémát túldramatizálsz, de az sem, ha alábecsülöd ellenfeled, a látszat ugyanis csal. Helyet kapnak az ősrégi, nemzetiségi „mi is az alapja”-ellentétek gátló hatásai és az olyan irodalmi utalások „filmes” verziói, mint a deus ex machina. Nos, ezek felismerése kellően megsimogatja az ember intellektuális egóját. De persze lehet, hogy csak én szeretem túlfilozofálni a moziélményt! Annyi biztos, hogy számos jelenetet láttam, amikor a könnyeimet törölgetve nevettem. Úgyhogy az is garantáltan jól fog rajta szórakozni, aki csak szórakozni akar egy jót és kedvére való az angol humor! A Gyalog galopp vége volt az, amin először meghökkentem, és furcsának hatott: azonban rájöttem, hogy a fenti gondolatok függvényében nem is lehetett volna tökéletesebb befejezése. A vége pont olyan mint az élet is: ember tervez, Isten végez.

getonwithit-god.jpg

A Pannonia Entertainment filmklasszikusok újrabemutatásának keretén belül 2016. január 21-től vetítik a Gyalog galopp digitálisan felújított változatát, restaurált képpel, de eredeti magyar szinkronnal a Corvin Moziban, eredeti nyelven, magyar felirattal pedig a Toldiban és a Tabánban január 28-ától (emellett számos helyszínen még az országban).

A bejegyzés trackback címe:

https://ydea.blog.hu/api/trackback/id/tr788271820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

O P E N   H E A R T.
O P E N   M I N D.

Facebook oldaldoboz

ÍRJ NEKÜNK!

Ha lenne egy "ydeád", ami érdekel, vagy a tarsolyodban van, ne tartsd a fiókban: ydeaonline@gmail.com

süti beállítások módosítása