Kétségkívül él a köztudatban egy olyan képzettársítás, amikor is a fenntartható divat „újrahasznosított”, „földszínű” vagy éppen csakis alapdarabokat kínál – de ezek nem a trendi és a divatos szinonimái. Összegyűjtöttem ezért 5-5 hazai és külföldi brand-et (+1 meglepetést), akik túlléptek a bio pamut alapdarabokon és igazán izgalmas alternatíváját kínálják a fenntartható divatnak.
WYHOYS
A korábbi cikkünkben is megszólaló Pápai Lilla az alapítója és a tervezője a fair trade, organikus WYHOYS-nak. Minden egyes kollekció egy globális környezeti-társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, így az aktuális kollekciója az olajszennyezésre helyezi a hangsúlyt. Minden kollekció eladásából származó bevétel egy része pedig egy olyan szervezethez kerül, akik az adott probléma megoldására törekszenek. A WYHOYS kötött, nemezelt és festett darabokat is kínál, amellett, hogy minden alapanyag organikus és a megfelelő tanúsítványokkal rendelkezik. Lendületes és friss dizájn jellemzi a márka darabjait, amelyeket a tervező nagy sikerrel a párizsi Vendome Luxury-n is bemutatott a legutóbbi divathét alatt. A WYHOYS jelenleg azon dolgozik, hogy a tervezés, modellezés és gyártás során felgyülemlett hulladékokat teljes mértékben újrahasznosítsa. A következő kollekció megjelenésével együtt ezeket a megoldásokat is bemutatja majd.
fotó: Ajkai Dávid
Lazlo
László Edina márkája kényelmes, de látványos darabokat kínál: a slow fashion „ritmusával” élve a tervezői, alkotói folyamat dinamikáját követik a kollekciók. Természetes alapanyagokból és nagyobb cégek maradék matériáiból dolgozik, a festéshez, mintázáshoz sem használ káros anyagot tartalmazó festékeket. Erőteljes, karakán minták és olykor geometrikus, plasztikus sziluettek, semleges színek jellemzik munkáit.
Eat diamonds limitált kollekció
fotó: Lazlo Team
LBL
Az LBL a nagy múltra visszatekintő Luan by Lucia divatház almárkája. Egyedülálló módon egyfajta inkubátor-funkciót is betöltenek: 2-2 szezonon keresztül egy-egy pályakezdő divat- és kiegészítőtervezőnek biztosítanak lehetőséget, hogy a márkának tervezzenek S. Hegyi Lucia szakmai mentorálásával – így egy már működő divatmárka mindennapjainak lehetnek aktív részesei, amiből rengeteg tanulhat egy frissen végzett dizájner. Ami minden kollekcióban közös: a prémium minőségű és természetes alapanyagok használata, valamint a kifinomult, újító de egyben nőies szabásvonalak, amelyek távolról sem „vesztik érvényüket” a szezon végeztével. Az adott kollekció darabjait kisszériában kivitelezik és a vásárlóra igazítják – ezzel is biztosítva a hosszú távú viseletet és a személyes, érzelmi kapcsolatot. Minden szezon eladásaiból egy civil szervezetet támogat a márka.
VanesszaV kollekció kampány, 2016 tavasz-nyár
fotó: Kőszegi Zsuzsanna
A márka hazánk egyik vezető upcycling brandje: kiselejtezett ruhadarabokba lehelnek új életet. Harmadik kategóriás használt ruhákból valamint kötödei hulladékból dolgoznak, azonban a kész terméken nyoma sincs, „mi volt korábban”. Régi ingek, bőrkabátok, sajtszűrő anyag, katonai gyapjútakaró vagy épp farmer: itt új értelmet nyer. Külön dicséretet érdemel, hogy a márka nem csak nőknek, férfiaknak és gyerekeknek is kínál izgalmas és hordható darabokat.
Eco kollekció, 2016 tavasz-nyár
fotó: Szalay Krisztina
Rikov
2010 óta működik a Rikov márka, amelyet az ökotudatosság és a slow fashion szemlélet hat át. Az Eco Print a hagyományos növényi festés modern alkalmazása és továbbfejlesztése, egyfajta alkímia.
Az eljárás során a tervező nem használ semmilyen mesterséges festékanyagot, maguk a növények festik illetve mintázzák meg az anyagokat, az így kapott kész textilekből készülnek a ruhák és a kiegészítők.
Whisper kollekció
fotó: Oláh Boglár Peruzzi
+ Abigail Wirth
Az idei Gombold Újra! koncepciója a környezettudatosság volt. Az egyik legizgalmasabb pályamunka, a KOYAANISQATSI minikollekció Wirth Abigailé, aki az egyik legígéretesebb frissen végzett hazai divattervező. A Rubint Ritával közösen készített kollekciót Godfrey Reggio '82-ben készített filmje, a Kizökkentett világ inspirálta: a világnak azt a fajta gyorsulását, és "fejlődését" mutatja be, ami nagyon félelmetes, pusztító és elég depresszívvé teszi az egész film hangulatát. A ruhadarabok magukban is szétszedhetőek, sok elem tépőzárral kapcsolódik így variálhatóak egymással (ruhadarabon belül és kívül). A szétesés-szétszedhetőség adta a fő szimbólumot, amiből építkezett a fiatal tervező. A minták mint felvarrók kézzel hímzettek, ami a kézművességre, a lassú, minőségi elkészítésre helyezik a hangsúlyt.
Stella McCartney
Ha már tudatosság és fenntarthatóság, Stella McCartney-t lehetetlen lenne kihagyni. A brit tervezőnő luxus lifestyle márkája az éllovasa a szemléletnek és nyilvános szereplései sokat tesznek azért, hogy elterjedjen a tendencia és hogy mások is kövessék példáját. 100 %-ban természetes összetevőkből készült bőrápoló termékcsaládot is piacra dobott 2007-ben. Nem használ sem állati eredetű bőrt sem szőrmét, ellenben az organikus pamut gyakori szereplői a kollekcióinak. Mindezek mellett a márkához tartozó üzletek és irodák is szélenergia vagy megújuló energiaforrások biztosítják, folyamatosan dolgoznak az új alapanyagok létrehozásán és hogy ne csak a késztermék legyen fenntartható.
2016 tavaszi-nyári kollekció kampány
fotó: Harley Weir
Mara Hoffman
A szemet gyönyörködtető mintáiról és izgalmas sziluettjeiről híressé vált amerikai Mara Hoffman az idei évben váltott: míg korábban nem volt kiemelkedően fontos számára a tudatosság és a fenntarthatóság, mára mind alapanyagok használatában és a gyártási folyamatban is igyekszik egyre inkább elsajátítani a teljesen fenntartható szemléletet. Ennek megfelelően számtalan újrahasznosított valamint ellenőrzött és megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező anyagok használatára állt át, a gyártás során is a lehető legkevesebb felesleget termeli. Két éve kisfia születése motiválta őt erre a váltásra, az ő jövője miatt érezte fontosnak, hogy a fenntarthatóságot a termékeibe és üzleti modelljébe is integrálja. Reméljük, minél többen követik a példáját!
Mara Hoffman 2017 tavaszi-nyári kollekció
képek forrása: vogue.com
THE LABEL
A csupán tavaly alapított, ausztrál THE LABEL dizájnját a természet inspirálja, etikusan kivitelezik a termékeket és a lehető legkevesebb felesleget termelik. A tervező, Emma O’Rourke minimalista, hordható de az aktuális trendekhez illeszkedő ruhadarabokat álmodott meg amelyeket gyönyörű, nőies szabások fémjeleznek. Letisztult, kifinomult de mégis lágy, kecses sziluettek fémjelzik a márka repertoárját. A fenntarthatóság egyik legszebb alternatíváját kínálja a márka.
Greater than less than kollekció
fotó: Sam Broomby
Patrycja Guzik
A stylistként és grafikusként dolgozó lengyel dizájner a világméretű, fenntarthatóságot előtérbe helyező Eco Chic Design Award legutóbbi díjazottja: „Heaven as a place on earth” elnevezésű kollekciójának rendkívül izgalmas textúrájú és élénk színű darabjait használt gyapjúpulóverekből, textilkereskedőktől szerzett sérült anyagokból és jótékonysági boltokban összeszedett alapanyagokból készítette. Kézi szövés és újranyomással lehelt új életet az alapanyagokba, a végeredmény pedig egy kivételesen látványos kollekció lett.
kép forrása: ecouterre.com
Ystr
A Los Angeles-i YStr minden egyes darabja a márka műhelyében készül, hogy nyomon követhessenek minden folyamatot. A vintázs hangulat inspirálta, nőies darabok kizárólag online rendelhetőek meg: nincs felhalmozott raktérkészlet, amiből törvényszerűen felesleg maradna. Körülbelül 2 nap alatt készítik el a megrendelt ruhadarabot – ami nem sok idő ahhoz képest, hogy azt éveken keresztül viselhetjük majd. Ráadásul transzparens árpolitikát követnek.
kép forrása: YSTR Facebook
A válogatás eredetileg a Divat és Marketing blogján jelent meg.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.