Évek óta egyre erőteljesebb tendencia az uniszex márkák térhódítása, valamint az aktuális szezonokban is nagynevű divatházak egyre „közelítőbb” kollekciót álmodtak meg nők és férfiak számára. De vajon mennyire befolyásolja a vásárlást az egalizáló gender-szempont szemben a puszta esztétikával? Mégsem jöttek a nők és a férfiak külön bolygóról és hasonlóbb az ízlésük, mint gondolnánk?
Valami elkezdődött
A divattól sosem állt távol a nemekre jellemző jegyekkel való játék: míg először felháborodást okozott, hogy nő nadrágot visel és az is, amikor Jean-Paul Gaultier kifutóján az 1980-as években férfi szoknyát – a tervezők időről időre visszanyúltak ilyen elemekhez. Az androgün – mint női és férfi jegyeket egyaránt viselő – (szépség)ideál immár a 2000-es évek óta jelen van a divatszcénában, a minimalista divatirányzat pedig kirobbanthatatlannak tűnik – ahol is kevésbé dominánsak a nemi jegyek. Az egyre nagyobb teret hódító sportos trendek szintén nélkülözik a feminin stílusjegyeket. Számos szakember az uniszex trendet egyfajta eszközként ünnepli, mely nemi egyelőséghez vezet – és az utópia, valamint disztópia filmekben is egyező öltözéket viselnek a nők és a férfiak. Valóban ez lenne a végcél? Eleanor Robinson - a Selfridges áruház menswear buying (férfidivat beszerzési) menedzsere – nyilatkozta még 2014-ben a Guardian-nek, hogy nem csak a nők körében növekvő tendencia, hogy férfiosztályon szemezgetnek és egy letisztultabb, maszkulinabb esztétikát keresnek (a valódi „boyfriend jeans”-t), a férfiakra is jellemző, hogy átcsábulnak a női osztályra.
A divatipar válsága és az uniszex bemutatók
Mára egyre több divatmárka nem csak a szezon közvetlen kezdetekor mutatja be kollekcióját a korábbi rendszer megbolygatásával, de a női és a férfi darabokat is egy időben küldi a kifutóra egyre több divatház. Az átfedések pedig egyértelműek: ha csak az aktuális kollekciókat nézzük, a Gucci, Moschino, Michael Kors vagy éppen Ralph Lauren, Paul Smith vagy a Bottega Veneta repertoárjában is élvezheti mindkét nem kegyeit ugyanaz az alapanyag és sziluett, Julien David kifutóján például ugyanazt a ruhadarabot női és férfi modellen is láthattuk. Hasonlóbb lenne a két nem ízlése, mint gondolnánk? Egyfajta mesterséges kreáció lenne a két nem jegyeinek éles elválasztása? Vagy a nemi szerepek „válsága”, a férfiszerepekbe „kényszerülő” nők és az „elnőiesedő” férfiak jelennek meg ily módon?
„Az uniszex nekem mindkét nem jegyeinek vegyítését jelenti. A kollekcióimban uniszex, a női és a férfi darabok is megtalálhatóak, így kiegyensúlyozottabb a hangulata. Úgy, hogy uniszex márkaként férfi és női darabokat is kínálok, nagyobb vásárlóréteget fedek le, mint ha felvállalnám a „csak” uniszex vonalat. Míg például Ázsiában sokkal merészebbek a vásárlók, az én ruháim ott egyáltalán nem számítanak extrémnek. Itthon óvatosan kell kommunikálni. Vékony jég az uniszex, sok vásárló megijed ettől” – meséli Kasza Emese, a MEI KAWA alapítója és tervezője. A márka alapítása, 2010 óta izgalmas szereplője a feltörekvő hazai divatmárkák közegének, ruhadarabjaira jellemzőek az építészet inspirálta elemek mellett a skandináv és a keleti stílusjegyek is. De vajon mennyire motiválja vásárlóit a nemi egyenlőség szempontja, az esztétika és a funkció mellett? „Kétségkívül van olyan vásárló, aki kifejezetten uniszex darabokat keres és így talál rám. A MEI KAWA vásárlóinak nagy része a kreatív szakmából érkezik, fogékonyak, érzékenyek és igénylik azt, hogy különbözzenek az átlagtól. Azonban azt gondolom, hogy jelentősebb az a réteg, akinek az az esztétika tetszik, amit képviselek; emellé kap egy kis nyitottságot is minden termékkel” – mondja Emese.
Az uniszex és az értékesítés
Az elmúlt években dinamikusan növekvő piacról számolnak be a jelentések a férfidivatban, az uniszexnek ez kétségkívül kedvezhet. Ezenfelül számos nagy divatházat érte kritika nemrégiben, hogy „valós” méretekben nem érhetőek el a termékeik. Az uniszex márkák sok esetben nagyobb méretskálát fednek le, a kevésbé testkövető szabásnak köszönhetően több emberre passzolnak. „Az uniszex értelemszerűen eltér a szokványos méretezéstől – a férfi S, női M-nek felel meg. Mindkét testalkatra megfelelőnek kell lennie a daraboknak, nincs külön méretezés, ezért minden egyes darab pontos méretét tüntetjük fel. Sok vásárló megijed egy – az övénél nagyobb – címkétől. Mindezek mellett a férfiaknak mások a vásárlási szokásaik is, hogy az uniszex mennyire kerül be a mainstream divatközegbe, az a jövő zenéje”- mondja Emese.
MEI KAWA Sounds of Silence kampány (16AW), fotók: Hencz Péter
A cikk eredetileg a Divat és Marketing 2017. februári számában jelent meg.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.